Jak powszechnie wiadomo podcasty, to idealny sposób na promowanie własnej osoby i kreowanie swojego eksperckiego wizerunku w oczach odbiorców. Jednak jak skutecznie promować same podcasty? Często początkujący twórcy zadają sobie to właśnie pytanie. Jeśli i Ty zachodzisz w głowę w jaki sposób dać światu znać, że nagrywasz wartościowe treści, to czas najwyższy żebyś poznał moje sprawdzone sposoby na promocję podcastów w sieci.

Pozwól się znaleźć

To świetnie jeśli nagrywasz merytorycznie wartościowe i wysokiej jakości podcasty, ale nawet mimo wysoko postawionej sobie poprzeczki, będziesz miał małe szanse na sukces jeśli nie dasz się znaleźć. Wiedz, że Twoi słuchacze na pewno już gdzieś są, Ty tylko musisz odszukać odpowiednią drogę, by do nich trafić. A najlepiej wiele dróg.

Publikujesz swoje podcasty tylko na jednej z przeznaczonych do tego platform? Czas to zmienić! Wiele serwisów w których można publikować swoje nagrania, udostępnia użytkownikom możliwość umieszczania swoich materiałów za darmo. Ty zatem nic nie stracisz, a możesz zyskać nowych fanów swojej twórczości. Pamiętaj bowiem, że część słuchaczy jest przyzwyczajona do korzystania z jednej platformy streamingowej i niezbyt chętnie zadaje sobie trud eksploracji innych tego typu serwisów. Wyręcz ich i Ty postaraj się dotrzeć do nich.

Na pierwszy ogień mogę polecić Ci takie serwisy do publikacji swoich podcastów jak: Soundcloud, Sticher, Spreaker czy iTunes.

W grupie siła

Choć grupy na Facebooku mają swoje złe i dobre strony, o czym kilka razy już Ci pisałem, ale korzystanie z nich z głową, może przynieść zdecydowanie pozytywne skutki. Zapewne nagrywając swoje podcasty przez cały czas obracając się w określonej tematyce.

Kulinaria? Motoryzacja? Biznes? Zdrowie i uroda? A może jeszcze coś innego? Uwierz, że chyba nie ma takiej dziedziny, której pasjonaci nie zrzeszali by się w facebookową grupę. Promując na grupach swoje nagrania, pamiętaj jednak by robić to w bardzo umiejętny sposób, ponieważ ich członkowie są zazwyczaj “uczuleni” na nachalną promocję.

Najpierw daj się poznać społeczności jako ekspert, często udzielaj się w dyskusjach, a dopiero potem dopasowując swój komunikat do kontekstu, podziel się z grupą odnośnikami do Twoich podcastów. Jeśli przekonają się do Twoich nagrań, możesz być pewien, że sami zaczną śledzić Twoje twórcze poczynania i dołączą do grona Twoich słuchaczy.

Warto abyś zwrócił uwagę na jeszcze jeden rodzaj Facebookowych grup, być może mniej oczywisty niż ten wcześniej przeze mnie wspomniany, ale na pewno równie skuteczny. Zapytasz jaki? Mam w tej chwili na myśli społeczność podcastoholików, która całkiem dobrze funkcjonuje w przestrzeni Internetu.

Jednymi z najpopularniejszych grup tego typu są W ruchu słucham podcastów i PolCaster. Dołącz do nich, bo oprócz możliwości zaprezentowania swojego dorobku szerszemu gronu, zyskasz szansę na odkrycie twórczości innych podcasterów i nawiązanie z nimi kontaktu, co również może Ci się przydać w organizowaniu działań promocyjnych swoich podcastów!

Współpracuj

Nie od dziś wiadomo, że co dwie głowy to nie jedna. Warto więc podejmować współpracę z innymi inspirującymi osobami, których wiedza, doświadczenie i spojrzenie na określone zagadnienie będzie wartością dodaną Twojego podcastu. Dzięki udziałowi gości, Twoje nagrania staną się atrakcyjniejsze dla odbiorców, ponieważ zyskają możliwość spojrzenia z innej perspektywy i będą mogli wysłuchać opinii eksperta w danej dziedzinie.

Ponadto, takie rozwiązanie pozwoli się rozwinąć Tobie samemu- sprawdzisz jak idzie Ci współpraca z gościem w studiu nagraniowym, wyrobisz sobie łatwość wchodzenia w interakcję i prowadzenia spójnej narracji. Pewnie zapytasz jak taka współpraca może pomóc Ci w promocji własnych działań? Pozwól, że wyjaśnię Ci jakie to proste!

Otóż, każdy twórca czy ekspert z którym podejmujesz współpracę posiada grono swoich odbiorców, partnerów i obserwujących. Zapewne po zrealizowaniu wspólnego projektu zechce się podzielić ze swoją społecznością efektami Waszych wspólnych działań. Właśnie w taki sposób, fani innego twórcy, mogą stać się także Twoimi obserwatorami! Zapraszając gości do współtworzenia podcastów i samemu uczestnicząc w nagraniach do których zaprosili Cię inni Twórcy naturalnie wymieniacie się swoimi zasięgami.

Pokaż się z dobrej strony

A właściwie załóż sobie stronę internetową, poprzez którą będziesz promować swoje podcasty. Nie musi to być bardzo rozbudowana witryna- pamiętaj, że siła tkwi w prostocie! Co powinno się znajdować na takiej stronie?

Przede wszystkim przedstaw się, czyli stwórz dobrze opracowaną zakładkę “O mnie”, która przybliży słuchaczom Twoją osobę, to czym poza nagrywaniem się zajmujesz oraz ułatwi kontakt z Tobą. Ponadto dobrze jest umieszczać w witrynie nie tylko same podcasty, ale także krótkie wpisy stanowiące zarys poruszanego w nich tematu i zachęcające odbiorcę do odsłuchu. Możesz także publikować transkrypcję Twoich nagrań, co przypadnie do gustu osobom wolącym czytanie od słuchania, ale przede wszystkim umożliwi śledzenie Twojej twórczości osobom słabosłyszącym i niesłyszącym.

Ważnym jest, by treści na stronie pojawiały się regularnie i by użytkownicy mogli bez większych problemów wyszukać interesujący ich epizod. Strona wpłynie także bezpośrednio na pozycjonowanie Twojej marki jako twórcy, warto więc zadbać też o kwestie związane z SEO. Jeśli Twoja strona jest postawiona na WordPressie to polecam Ci skorzystanie z wtyczki Yoast SEO, która pomoże Ci odpowiednio dobierać nagłówki Twoich publikacji, meta opisy tekstów, czy adekwatne do nich słowa kluczowe. Więcej o wtyczkach do Twojej strony tutaj.

Uwierz w mailing

Stworzenie własnej bazy kontaktów i wysyłanie swoim słuchaczom newslettera jest doskonałym sposobem na to, by Twoi dotychczasowi odbiorcy o Tobie nie zapomnieli. By jednak sami wyczekiwali aż na ich skrzynce pojawi się nowa wiadomość od Ciebie, musisz zrobić coś więcej, niż tylko informować ich o Twoich publikacjach. Właśnie dlatego, przy planowaniu działań promocyjnych w kwestii mailingu, przyda Ci się bardziej rozbudowana strategia.

Najpierw zbuduj bazę odbiorców, koniecznie w oparciu o dobre praktyki e-mail marketingowe. Następnie ustal szczegółowy plan działań- zastanów się co w poszczególnych wiadomościach chcesz komunikować swoim słuchaczom i z jaką częstotliwością chcesz im je wysyłać. Odpowiadaj na potrzeby Twoich odbiorców i daj im możliwość współtworzenia Twojego przedsięwzięcia- np. poprzez możliwość wyboru tematu nadchodzących podcastów, które zrealizujesz.

To moje sprawdzone sposoby na promowanie podcastów w sieci. Wykorzystasz je w swojej działalności? A może masz swoje własne, którymi chciałbyś się podzielić? Jeśli tak, koniecznie daj znać w komentarzu! Przy okazji, serdecznie zachęcam Cię do wysłuchania próbek mojej twórczości audio, którymi są Raczy Podcast i Patrzymy Szerzej.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...