W 2023 roku prawie milion polskich internautów słuchało raz w miesiącu podcastu. To kosmiczna liczba osób, a Ty walczysz o przykucie ich uwagi. Jasne, możesz mieć fajną nazwę podcastu, przyciągające oko logo, estetyczną okładkę podcastu i świetną jakość nagranego materiału, ale przede wszystkim potrzebujesz czegoś, czego ludzie będą chcieli słuchać.
W 2023 roku prawie milion polskich internautów słuchało raz w miesiącu podcastu[1]. To kosmiczna liczba osób, a Ty walczysz o przykucie ich uwagi. Jasne, możesz mieć fajną nazwę podcastu, przyciągające oko logo, estetyczną okładkę podcastu i świetną jakość nagranego materiału, ale przede wszystkim potrzebujesz czegoś, czego ludzie będą chcieli słuchać. A będą chcieli słuchać, jeśli zaprosisz do rozmowy ciekawe osoby. Goście podcastu potrafią podbić cały odcinek i wprowadzić go na nowy poziom albo zupełnie go położyć. Rozpoznawalny gość (np. ekspert w danej dziedzinie, influencer czy znana osoba z show-biznesu) może także w łatwy sposób przyciągnąć nowych odbiorców podcastu i zwiększyć jego zasięg. Od Ciebie zależy, jak bardzo przyłożysz się do tworzenia podcastu, jego produkcji i pozyskania gości.
Jeśli z kolei pracujesz w agencji, która produkuje podcasty dla firm albo pracujesz w firmie, która byłaby zainteresowana budowaniem rozpoznawalności marki poprzez nagrywanie podcastów czy lokowania w odcinkach, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Według danych z Raportu „Podcasty 2023 WPROST x Studio PLAC”[2] aż 23% ankietowanych słucha podcastów przygotowanych przez firmy i instytucje. 85% słuchaczy i słuchaczek twierdzi także, że sponsor odcinka nie przeszkadza im w słuchaniu. Podcast staje się coraz lepszym narzędziem, który może wpłynąć pozytywnie na wizerunek marki i jej postrzeganie, a także zwiększyć sprzedaż produktów i usług.
Zacznę od najważniejszego powodu – wartości merytorycznej podcastu. Zdecydowanie lepiej słucha się kogoś, kto ma pojęcie i wiedzę dotyczącą konkretnego zagadnienia niż „eksperta z ulicy”, który nie wniesie do Twojego podcastu niczego poza własnym głosem. Do podcastu możesz zapraszać gości z różnych dziedzin – jeśli nagrywasz odcinki na naukowe tematy, warto pozyskać gości, którzy oprócz merytoryki, zwiększą zasięg Twojego podcastu (wybieraj więc osoby, które mają duże konta w mediach społecznościowych, np. dr inż. Adam Mirek, Dorota Komar czy prof. Ewa Stachowska). Możesz także podejść do tematu od drugiej strony i zaprosić gości, którzy mają bogate doświadczenie, duży dorobek naukowy i będą chcieli podzielić się swoją wiedzą z innymi. Wybrałeś temat dotyczący budżetowych podróży? Spróbuj rozejrzeć się i poszukać osób, dla których bycie w podróży jest sposobem na życie – dzięki ich autentyczności i zaciekawieniu odbiorców, możesz przygotować świetny odcinek podcastu.
Różnorodni goście podcastu zapewnią Ci różne perspektywy – zarówno Ty, jak i Twoi odbiorcy zyskanie spojrzenie na świat z innej perspektywy i otwarcie się na inne sposoby rozumienia świata. Dodatkowym plusem będzie także rozszerzenie grupy docelowej odbiorców podcastu, którzy przyciągnięci tematem odcinka podcastu zostaną na dłużej. Wywiady z gośćmi nie tylko wzbogacają treść podcastu, ale także umożliwiają słuchaczom poznanie fascynujących historii oraz zgłębienie tematów, które ich interesują. Dzięki wywiadom podcasty stają się nie tylko formą rozrywki, ale także platformą do nauki, refleksji i inspiracji.
Ostatnim plusem związanym z zaproszeniem gości do podcastu jest ich rozpoznawalność i sieć kontaktów. Nie przepuść okazji, aby promować swój podcast – poproś gościa, żeby opublikował informację o odcinku z jego udziałem również na swoich kanałach. Może będzie znał kogoś, kto będzie pasował do kolejnego odcinka podcastu? Albo może dzięki temu zgłosi się do Ciebie ktoś, kto obserwuje Twojego gościa, z propozycją kolejnej osoby, którą mógłbyś zaprosić albo tematu podcastu, który warto poruszyć?
Przechodzimy do najważniejszego punktu tego artykułu – w jaki sposób pozyskać gości. Mam dla Ciebie kilka różnych sposobów, w jaki możesz tego dokonać. Jeśli nie znajdziesz ciekawej osoby od razu albo nie wyrazi chęci wystąpienia w podcastu, nie zniechęcaj się. Szukaj tak długo, aż znajdziesz kogoś, kto będzie chciał wystąpić w Twoim odcinku.
Co robisz w momencie, gdy chcesz czegoś poszukać do swojego podcastu? Kiedyś sięgało się po encyklopedię, dziś otwierasz okno przeglądarki i wpisujesz pytanie w Google. Ta sama zasada obowiązuje, jeśli chodzi o szukanie gości do podcastu. Załóżmy na przykład, że odcinek Twojego podcastu dotyczy true crime. W takim wypadku możesz wyszukać autorów książek true crime, dziennikarzy czy przykładowo podcasterów, którzy prowadzą własne podcasty na ten temat. Jeśli tematyka podcastu dotyczy ogrodnictwa – spróbuj poszukać osób, które uczą kompostowania, sadzenia warzyw i owoców, może znajdziesz też kogoś, kto wprowadzi trochę koloru i kwiatów do ogródka.
Nie ma lepszego sposobu od uzyskania odpowiedzi u źródła. Zachęć społeczność do nawiązania z Tobą kontaktu za pośrednictwem mediów społecznościowych i poproś ich o polecenie gościa do następnego odcinka Twojego podcastu. Możesz zaproponować konkretny temat, do którego szukasz eksperta, ale możesz również szukać bezobowiązująco – zapewnisz sobie większą możliwość wyboru albo zaplanujesz kilka odcinków do przodu.
Nie bój się wychodzić z inicjatywą. Wybrałeś już temat podcastu i chciałbyś zaprosić do niego popularną osobę? Cała naprzód ;) Możesz skontaktować się z dowolnym popularnym pisarzem, artystą, naukowcem, historykiem, lekarzem, a nawet innym podcasterem, aby zapytać, czy nie chcieliby udzielić wywiadu w Twoim podcaście. To może być Twoja szansa na nagranie odcinka z kimś, zanim stanie się bardzo sławny. W przyszłości może to zaprocentować i przyciągnąć nowych odbiorców.
Jeśli masz już na swoim koncie odcinki z gośćmi, poproś ich o polecenie wykwalifikowanych znajomych, z którymi mógłbyś przeprowadzić wywiad w następnej kolejności. Świat jest naprawdę mały, a każdy zna kogoś, kto zna kogoś... Możesz poprosić swoich poprzednich gości, aby przedstawili Cię osobiście albo tylko o podanie danych kontaktowych. Jeśli będziesz kontaktował się z potencjalnymi gośćmi podcastu, pamiętaj o tym, żeby się przedstawić i wyjaśnić, w jaki sposób uzyskałeś dane kontaktowe. Rozpytanie wśród poprzednich gości to również ułatwienie, z którego możesz skorzystać przy poszukiwaniu nowych osób.
Lubimy czytać i słuchać o naszych ulubionych gwiazdach. Wiele z nich gości także w podcastach. Spróbuj dotrzeć do znanej osoby i poprosić ją o wystąpienie w Twoim podcaście. Co najgorszego może się stać? Najwyżej nie otrzymasz odpowiedzi, ale nie dowiesz się, dopóki nie spróbujesz. Jeden wywiad może zmienić poziom Twojego podcastu i zwiększyć zasięg oraz jego polarność.
Puść twitta z informacją, jakiej osoby szukasz do podcastu i zobacz, co się stanie. Możesz znaleźć gościa podcastu, publikując zaproszenia na tematycznych grupach na Facebooku. Wykorzystaj wyszukiwarkę na Instagramie – możesz w ten sposób albo znaleźć konkretnego eksperta, albo podejrzeć, kogo zapraszają inni podcasterzy. Może odnajdziesz prawdziwe złoto w komentarzach? LinkedIn będzie również dobrą platformą do pozyskania profesjonalnego gościa.
Jeśli dopiero zacząłeś nagrywanie audycji, a Twój podcast nie jest jeszcze rozpoznawalny, poszukaj gości w najbliższym otoczeniu. Zacznij od podstaw i zastanów się, kto spośród Twoich znajomych, przyjaciół, rodziny czy współpracowników byłby fajnym potencjalnym gościem do podcastu. Pamiętaj, że odcinek ma dawać pewną wartość odbiorcy, więc zadbaj o to, aby zaproszone osoby miały wiedzę odpowiednią do tematu podcastu/odcinka.
Masz już wybraną osobę, która na pierwszy rzut oka wprost idealnie pasuje do odcinka. Pora więc na sprawdzenie – to ważny krok i zachęcam Cię, abyś go nie pomijał. Dobry gość może dodać Twojemu podcastowi prawdziwego kopa, a ten zły – który nie jest charyzmatyczny albo nie wie tyle, na ile się kreuje – może wywołać wiele bólów głowy, umniejszyć Twoją wiarygodność wśród słuchaczy i spowodować lawinę nieprzychylnych komentarzy. Jeśli Twoim gościem jest naukowiec – sprawdź jego artykuły, posty w social mediach, czasopisma naukowe, w których publikuje. Jeśli zapraszasz innego podcastera, przesłuchaj kilka odcinków, które wyprodukował. Zapamiętaj żelazną zasadę: Zawsze sprawdź , co ktoś pisze w Internecie i co podpisuje swoim nazwiskiem.
Inną kwestią, którą możesz zweryfikować przed ostatecznym podjęciem decyzji, czy zaprosisz daną osobę do podcastu, jest ich sposób wypowiedzi. Obejrzyj filmy na YouTube, wywiady, w których wystąpili czy inne podcasty. Następnie odpowiedz sobie na pytanie: czy fajnie się ich słucha? Jeśli Twój gość nigdy wcześniej nie brał udziału w nagrywaniu podcastu, spróbuj umówić się na rozmowę wstępną. Może to być krótka, nieformalna rozmowa, podczas której poruszysz potencjalne pytania, które mogą się pojawić podczas wywiadu. Zaproponuj kilka przykładowych pytań albo spróbuj przeprowadzić rozmowę, która będzie miała swój naturalny flow. To pomoże Ci uzyskać zarys tego, jak będzie wyglądał przygotowywany odcinek.
Budowanie relacji z potencjalnym gościem zaczyna się tak naprawdę w momencie, w którym nawiążesz kontakt i zaprosisz go do udziału w podcaście. Jeśli ekspert reprezentuje wysoki poziom, warto, byś również i Ty go utrzymywał ;) Łatwym wyjściem będzie korzystanie ze standardowego szablonu wiadomości mailowej. Zachęcam Cię jednak, abyś poświęcił trochę czasu na stworzenie wiadomości i spersonalizowanie jej, co przełoży się na lepszy odbiór Twojej propozycji.
Co może sprawdzić, że otrzymasz odpowiedź „tak”? Przed Tobą kilka wskazówek, które sprawią, że wyróżnisz się spośród innych podcasterów:
1/ Zacznij od propozycji. Może Cię kusić, żeby rozpocząć wiadomość od krótkiej informacji, w jaki sposób znalazłeś danego eksperta lub kto go polecił, dlaczego jesteś jego fanem, podobają Ci się materiały, które tworzy w sieci i tak dalej. Zamiast tego zacznij od konkretu: „Mam na imię Oscar i chciałbym Cię zaprosić do mojego podcastu XYZ jako gościa”. Tylko tyle i aż tyle. Osoby, z którymi będziesz się kontaktował, są zajęte i nie mają czasu, aby przebijać się przez ścianę tekstu, aby dowiedzieć się, o co chodzi. Krótka propozycja na samym wstępie od razu przykuje ich uwagę i pozwoli podjąć decyzję, czy chcą czytać dalej, czy odpuszczają temat.
2/ Zabłyśnij swoim podcastem. W kilku zdaniach opowiedz o swoim podcaście i jego tematyce. Niezależnie od tego, czy dopiero ruszyłeś z podcastem, czy zdobył już popularność, podejdź do tego zadania z założeniem, że Twój potencjalny gość nigdy o nim nie słyszał. Może zdobyłeś jakieś nagrody? Masz duże zasięgi? Gościłeś w przeszłości celebrytów albo innych naukowców? Zastanów się nad tym, czym się podzielisz – Twoim celem jest sprawienie bez przegadywania, aby wystąpienie w podcaście było atrakcyjne dla gościa.
3/ Wyjaśnij, dlaczego chciałbyś, żeby ekspert pojawił się w Twoim podcaście. Na końcu wiadomości, w jednym lub dwóch zdaniach wyjaśnij, dlaczego to właśnie ten gość powinien zabrać głos w konkretnym odcinku. To odpowiednie miejsce, żeby pokazać, jak dużym jesteś fanem. Nawet jeżeli znalazłeś gościa dopiero wczoraj, to zaznacz, że przeprowadziłeś dogłębny research i nie składasz tej prośby „w biegu”.
Dobrze, masz już wybranego gościa, z którym przeprowadzisz wywiad w swoim podcaście. Co dalej? Kolejnym istotnym krokiem będzie odpowiednie przygotowanie się do nagrywania materiału. Przygotowałem checklistę, której możesz Ci służyć jako ściągawki podczas przygotowania odcinka podcastu.
Jeśli zaczynasz czytanie artykułu od tego momentu, to sposoby na znalezienie idealnego gościa do odcinka podcastu znajdziesz szczegółowo rozpisane poniżej. Przypomnę Ci w skrócie, co powinieneś sprawdzić przed zaproszeniem danej osoby do wywiadu:
Masz czasem ten koszmar, w którym przychodzisz do pracy bez spodni, wszyscy na Ciebie patrzą i się śmieją? Do podobnej sytuacji może dojść podczas nagrywania podcastu, kiedy nie poświęcisz ani sekundy swojego czasu na poznanie swojego gościa. Uwierz mi, nikt nie chce słuchać takiego wywiadu, który będzie powierzchowny i nudny. Upewnij się, że zdążysz chociaż trochę poznać swojego gościa, a także rzeczy, na których mu zależy. Nad czym ostatnio pracował, czym się zajmował, co doprowadziło go do tego punktu, w którym jest teraz? Odrób swoją lekcję, a rozmowa stanie się ciekawsza – Twój gość i słuchacze również docenią wysiłek.
Przygotuj listę pytań lub ogólny zarys punktów do omówienia. Wcześniejsze zaplanowanie, jak miałaby przebiegać rozmowa, pozwoli Ci uniknąć niezręcznych przerw, ale także utrzyma wywiad na wyznaczonym kursie. Zbaczanie tu i ówdzie jest w porządku, ale powinieneś konsekwentnie dążyć w wyznaczonym kierunku . Pro tip: przesłuchaj inne wywiady z udziałem gościa, żeby sprawdzić, czy otrzymał już takie pytania. Jeśli tak, to jest szansa, że otrzymasz przećwiczoną odpowiedź. Zamiast tego zapytaj o coś innego, a otrzymasz odpowiedź, która będzie wyjątkowa.
Dobrą praktyką jest pozwolenie gościowi na zapoznanie się z pytaniami przed nagraniem. To da im szansę sprawdzenia, o co ich zapytasz i usunie element niepewności z równania. Jeśli temat podcastu będzie dotyczył kontrowersyjnych kwestii, stworzysz doskonałą okazję dla gościa do wyrażenia wszelkich obaw, zanim nastąpi nagranie, a nie w trakcie ;)
Upewnij się, że Twój gość otrzymał wszystkie potrzebne informacje z wyprzedzeniem – nie zostawiaj niczego przypadkowi. To może być Twoja X rozmowa, ale zaproszony ekspert może być dopiero na początku przygody z udzielaniem wywiadów. Zbierz szczegóły techniczne:
Im lepiej będziecie przygotowani do nagrania odcinka podcastu pod względem technicznym, tym spędzicie więcej czasu na samej rozmowie. Jeśli umówiliście się już jakiś czas temu, zawsze możesz podesłać przypominajkę z technicznymi szczegółami dotyczącymi nagrywania odcinka na kilka dni przed Waszym wywiadem.
Pierwszy pomysł dotyczący miejsca, który może już przyszedł Ci do głowy, to kawiarnia lub bar. To brzmi jak dobry plan, ale nie jest nim i będziesz żałować tej decyzji :D Nieustanny odgłos krzątaniny, rozmów, hałas z ulicy czy zbyt mała przestrzeń, która będzie wprost idealnie rozpraszała uwagę to proszenie się o kłopoty. Spróbuj, zamiast tego znaleźć spokojne miejsce, w którym będzie cicho, spokojnie i będziecie mogli skupić się na samej rozmowie. Nagrywanie rozmowy w mniejszym pokoju z podłogami wyłożonymi dywanami może pomóc tłumić echa, duże pomieszczenia z wysokimi sufitami mogą z kolei zwiększać pogłos. Jeśli nie znajdziesz odpowiedniego lokalu, zastanów się nad wynajęciem na kilka godzin profesjonalnego studia do nagrywania audycji albo nagraniem go online.
Bez dobrego mikrofonu ani rusz. Nie musisz jednak wydawać od razu wszystkich pieniędzy na najdroższy albo najbardziej zaawansowany technologicznie sprzęt, aby uzyskać świetną jakość nagrania – zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz i próbujesz ogarnąć cały ten podcast.
Jeśli słuchałeś już innych wywiadów w swoim życiu, to być może zauważyłeś, że na początku pojawia się krótkie zarysowanie sylwetki gościa. Niektóre wstawki są krótkie i żwawe, niektóre zabawne, a inne przydługie i mało interesujące. Sam najlepiej znasz odbiorców podcastu – wybierz te elementy z biografii gościa, które wydadzą im się interesujące i wzbudzą zainteresowanie od pierwszych minut odcinka.
Masz już własny podcast, przygotowany odcinek, klikasz „Opublikuj” i... Nic się nie dzieje. Ostatni krok, który musisz wykonać, to sprawienie, aby nagranie dotarło do jak najszerszego grona odbiorców. W jaki sposób to zrobić? Przygotuj plan promocji i ruszaj ze swoim podcastem w świat. Poniżej zebrałem dla Ciebie kilka niezawodnych sposobów na wypromowanie wywiadu z ekspertem.
Jeśli jesteś dopiero początkującym podcasterem, być może zastanawiasz się, w jaki sposób promować swój podcast i jak skutecznie docierać do nowych odbiorców. Możesz nie lubić promowania, ale pamiętaj, że takie działania zawsze procentują w przyszłości. Polecam Ci mój inny artykuł o tym, jak promować podcasty i sprawdzić, czy wykorzystałeś wszystkie możliwe sposoby na promocję nowych odcinków podcastu.
Na sam początek chciałbym zacząć od mało wygodnej kwestii – Twój gość nie jest Ci nic winny. Jasne, możesz poprosić go o promocję odcinka z jego udziałem, ale to tylko i wyłącznie jego decyzja, czy się zgodzi i zaangażuje w te działania. Jeżeli otrzymasz odpowiedź odmowną, uszanuj ją – Twój gość może nie być w 100% zadowolony z czegoś, co powiedział podczas rozmowy, może czuć, że wywiad nie pokazuje go od najlepszej strony albo zwyczajnie nie chce go udostępniać. Zdarzają się i takie sytuacje, więc warto być ich świadomym. Zaangażowanie gościa w promocję potraktuj na zasadzie przyjemnego bonusu. Skup się też na ułatwianiu gościom dzielenia się informacją o odcinku, w którym wzięli udział – dzięki temu zwiększysz szansę na to, że faktycznie poślą wiadomość w świat :)
Mam nadzieję, że dzięki wskazówkom zawartym w tym artykule przyciągniesz do swojego podcastu ciekawych i wartościowych ekspertów. Jak pewnie zauważyłeś, znalezienie właściwego gościa i zaproszenie go do wywiadu nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wiem jednak, że poświęcenie energii i profesjonalne podejście do tego etapu przełoży się na późniejszy odbiór Twojego podcastu i poziom, który będzie sobą reprezentował. Powodzenia!
[1] Badanie „Słuchacz podcastów w Polsce 2023”
[2] Raport „Podcasty 2023 WPROST x Studio PLAC”
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.