Podcast to medium, które głównie oddziałuje na jeden zmysł – SŁUCH. Emocje słuchacza oraz jego odczucia zależą od dźwięku, który pojawia się w głośnikach lub słuchawkach. Podcasty nie składają się jedynie z głosu rozmówcy
Podcast to medium, które głównie oddziałuje na jeden zmysł – SŁUCH. Emocje słuchacza oraz jego odczucia zależą od dźwięku, który pojawia się w głośnikach lub słuchawkach. Podcasty nie składają się jedynie z głosu rozmówcy, ale również z muzyki i dżingli . Właśnie na tych 2 elementach podcastu skupimy swoją uwagę. Dzisiaj oddaję Cię w ręce Grzegorza Trąbki z bloga marketologia, który pomoże Ci zrozumieć tajniki doboru muzyki i dżingli do Twojego podcastu. Pasujących do Twojej marki i wywołujących pożądane emocje.
Adrian North, David Hargreaves i Jennifer McKendrick przeprowadzili w 1998 roku test w Brytyjskim sklepie z Winami, który miał sprawdzić wpływ muzyki grające w tle na decyzje zakupowe. W sklepie w poniedziałki i środy grano francuskie piosenki, natomiast we wtorki i czwartki - niemieckie. Po kilku tygodniach testów wnioski były zaskakujące.W dniach, gdy grano francuskie piosenki sklep sprzedał 4 RAZY więcej francuskich win, natomiast w dni, gdy w tle leciały niemieckie piosenki – wina niemieckiego pochodzenia sprzedawały się 3 RAZY częściej.Muzyka to niezwykłe narzędzie, które wpływa na nasz mózg. Jako twórca podcastu możesz wykorzystać dobrze dobraną muzykę, aby przenieść Twój podcast na wyższy poziom. Jakie dokładnie korzyści daje muzyka?
Większość podcastów zaczyna się od kilku słów o czym będzie dany odcinek oraz od krótkiej muzyki, która identyfikuje dany podcast. Właśnie te konkretne dźwięki są dla Twojego słuchacza częścią Twojej marki. Słysząc je w mózgu rozpoczyna się niesamowity proces, który otwiera "odpowiednie szufladki" w Twoim mózgu. Sprawdźmy jak to działa! Pewnie nie przypominasz sobie loga radia RMF FM, ale jak tylko myślisz o tej stacji radiowej w Twojej głowie od razu pojawia się dżingiel:https://www.youtube.com/watch?v=qOcxTEL_FOsOto najpopularniejszy komentarz pod powyższym filmem, który pokazuje, że nawet krótkie dźwięki wywołują duże emocje u odbiorców:
Muzyka w podcaście może przynieść Ci wiele korzyści, oto 4 powody dlaczego powinieneś zacząć używać dobrze dobranej muzyki do Twoich podcastów:- zwiększy zapamiętanie Twojego podcastu – krótki wstęp muzyczny we wstępie podcastu to najczęściej jedyny element, który powtarza się w każdym odcinku. Wykorzystując dobrze dobraną muzykę Twoi słuchacze zaczną identyfikować dany dźwięk z Twoją marką. Dzięki temu lepiej ją zapamiętają a poza tym zawsze, gdy usłyszą Twój dźwięk przypomni im się Twój podcast,- zwiększy lojalność i wiarygodność Twojego podcastu – jeśli wykorzystasz spójną i odpowiednie dobraną muzykę do Twojego podcastu to zwiększy to jego wiarygodność i odbiorcy chętniej uwierzą temu co mówisz,- wywołuje pożądane emocje – bez względu na to, czy chcesz, aby odbiorcy poczuli motywację, złość, podekscytowanie czy radość jesteś w stanie to wywołać za pomocą dopasowanej muzyki. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Katz Marketing , które udowodniło, że muzyka kanału FOX NFL Football wpłynęła na zwiększenie podekscytowania wśród ludzi. Co więcej 79% osób rozpoznało markę tylko słysząc jej dżingiel. Najlepsze marki wywołują wśród ludzi emocje, ponieważ to dzięki emocjom ludzie kupują i stają się stałymi klientami – Twój podcast również może wywołać odpowiednie emocje, dzięki muzyce,- zmieni nastroje Twoich słuchaczy – muzyka grana w sklepach powoduje, że chodzimy wolniej i zauważamy więcej produktów w sklepach, co zaś zwiększa sprzedaż. Szybka muzyka grana na zawodach sportowych powoduje, że kibicujemy lepiej i „bardziej” odczuwamy atmosferę sportową. Dźwięk wpływa na nastrój i zależnie od tego, czy twój podcast ma na celu wywołać motywację, czy wprowadzić w melancholijny nastrój powinieneś dobrać odpowiednią do tego muzykę. Dzięki temu Twój podcast będzie bardziej podobał się słuchaczom.No dobra, ale jak dobrać odpowiednią muzykę do marki Twojego podcastu? Zobacz jak zrobisz to w 4 krokach.
Aby dobrać odpowiednią muzykę, która będzie identyfikowała Twój podcast powinieneś zacząć od poznania swojego stylu oraz rodzaju treści, które tworzysz. Dla ułatwienia zobacz na kilka dobrych przykładów muzyki dopasowanej do osoby prowadzącej oraz treści podcastu:Podcast „The GaryVee Audio Experience”Może kojarzysz Garyego Vaynerchuka, który w swoich filmach oraz każdej treści jaką tworzy wyraża się - jak to na amerykański styl przystało - bardzo ekspresyjnie. Gary kojarzony jest jako osoba bardzo energiczna, często też mówi motywacyjnie, aby zachęcić do pracy nad sobą i nad swoją karierą.Muzyka początkowa w jego podcaście umacnia styl gary’ego. Słuchając The GaryVEE audio experience” zawsze usłyszymy refren znanej piosenki Welshly Arms – Legendaryhttps://www.youtube.com/watch?v=o5jlLJa2ZhsPodcast „ Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” Michała SzafrańskiegoMichał Szafrański to bloger, który uczy ludzi finansów domowych. Michał tworzy również podcast „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”, do którego dobrał odpowiednią muzykę wzmacniającą jego markę. Oto wstęp podcastów blogera:https://www.youtube.com/watch?v=_xeZdKErSmQ&t=521sMichała charakteryzuje oryginalność, naturalność, ale również spokój i fachowość. Często opisuje swoje życie i poza tym mówi spokojnym głosem. Dzięki dobraniu spokojnej muzyki dopasowuje się ona do stylu Michała, ale również zmusza do chwili zastanowienia się, bo finanse i pieniądze wymagają rozwagi i chłodnej kalkulacji.Poznaj Twój styl mówienia, wyrażania siebie oraz pomyśl nad tym jaką treść tworzysz i jaka muzyka będzie do niej pasować.
Prawie tak samo ważne jak dopasowanie muzyki do Twojego stylu jest dopasowanie muzyki do Twojego odbiorcy. Muzyka, która będzie się podobała Twojemu słuchaczowi sprawi, że podświadomie będzie on lepiej postrzegał Twój podcast. Dlatego ważne jest, aby dokładnie wiedzieć kto jest Twoim odbiorcą. Czy jest to zapracowany przedsiębiorca, który słysząc spokojną muzykę w Twoim podcaście oczekuje rozluźnienia po całym dniu pracy, czy może młodsza grupa odbiorców, która preferować będzie głośniejszą i bardziej energiczną muzykę.Znajdź parę osób, które reprezentują Twoją grupę docelową i porozmawiaj z nimi jaką lubią muzykę – to najlepszy sposób na poznanie ich preferencji. Możesz również zrobić mały research na Facebooku i zwrócić uwagę co udostępniają osoby o pewnym profilu zainteresowań.Niektórzy twórcy podcastów (jak np. powyżej przytoczony Gary Vaynerchuk) w swojej muzyce używają popularnych piosenek, który każdy zna. Dzięki temu, gdy słuchacz Garyego usłyszy daną piosenkę przypomni sobie o podcaście. W tym poście nie poruszam jednak tej kwestii szerzej, ponieważ koszty umów ze znanymi producentami muzyki są bardzo wysokie i rzadko wykorzystywane przez podcasterów, którzy zaczynają tworzyć swoją audycję.
W marketingu bardzo ważną rolę odgrywają emocje. Ludzie kupują dzięki emocjom kreowanym przez marki i tak samo na podstawie emocji słuchacze będą oceniać Twój podcast. Jeśli nie zastanawiałeś się nad tym jakie emocje mają towarzyszyć Twojej marce to zrób to teraz. Każda marka bez względu na to czy sprzedaje produkty, usługi, czy tworzy podcast wywołuje pewne uczucia u odbiorcy. Dzięki odpowiednio dobranej muzyce jesteś w stanie wywołać te uczucia, które będą pasować do Twojej marki.Np. jeśli prowadzisz podcast o prawie to chcesz, aby Twoi odbiorcy odczuwali spokój, dzięki czemu będą pewni Twoich informacji. Przy wyborze muzyki do podcastu nie zastosujesz raczej głośnych dźwięków o dużej różnicy tonów między nutami (muzyka jak w ekscytujących momentach filmu). Użyjesz natomiast bardziej spokojnej muzyki, która podkreśli profesjonalność i fachowość.Jeśli chcesz dokładniej poznać jakie tony muzyki wywołują konkretne emocje to zajrzyj do eksperymentu przeprowadzonego przez vibeexperiment (na stronie znajdziesz grafikę, która podsumowuje wnioski z eksperymentu.)
Gdy wybierzesz już odpowiednią muzykę do Twojego podcastu to musisz zdecydować jak długo będzie ona trwała. Za krótki dżingiel spowoduje, że muzyka nie spełni swoich zadań, bo słuchacze nawet jej nie zauważą. Zbyt długi zanudzi odbiorcę i sprawi, że może on zrezygnować z dalszego słuchania.Jaką długość więc powinna mieć muzyka do podcastu?Według mnie idealna długość muzyki mieści się w przedziale od 8 do 15 sekund. Analizując 15 najpopularniejszych podcastów, potwierdzić mogę, że ich muzyka wstępna mieści się właśnie w tym przedziale.Warto wspomnieć, że szukając odpowiedniej muzyki nie potrzebujesz znaleźć dokładnie takiej, która trwać będzie pożądaną ilość czasu. Wystarczy, że zakończysz łagodnym przyciszaniem dźwięk w miejscu, gdzie chcesz zakończyć muzykę np. za pomocą programu Audacity.
Istnieją 3 główne sposoby, w jaki możesz pozyskać muzykę do swojego podcastu. Różnią się one przede wszystkim kosztem, jednak każda ma swoje wady i zalety. Różne źródła muzyki do podcastu opiszę krótko poniżej.Znajdując muzykę musisz pamiętać, że każde dzieło, które pobierasz z Internetu (lub z innego źródła) rozprowadzane może być zgodnie z jego licencją. W zależności od rodzaju licencji możesz pobrać dany utwór, udostępniać, zmieniać, dodać do swojej twórczości (jednej lub wielu) itd. Dlatego zawsze pamiętaj, aby czytać dokładnie informację o licencji zanim kupisz lub pobierzesz muzykę.
To najdroższy sposób pozyskania muzyki spośród wypisanych. Dzięki zamówieniu muzyki bezpośrednio u muzyka jesteś w stanie pokierować procesem tworzenia i dokładnie dopasować muzykę do Twojego podcastu. Nie widzisz natomiast końcowego efektu i bez sprawdzonego muzyka oraz bez Twojej fachowej wiedzy ciężko stworzyć dobrze dobrany dźwięk.Aby znaleźć muzyka, który w rozsądnej cenie stworzy dla Ciebie utwór skorzystać możesz z platform skupiających freelancerów np.:https://www.musicfreelancer.net/https://www.upwork.com/
W Internecie znaleźć możesz wiele płatnych banków muzyki, gdzie różni twórcy dodają stworzone przez siebie utwory. Oto lista popularnych banków muzyki w Internecie:https://audiojungle.net/tags/podcasthttps://incompetech.com/music/https://www.shockwave-sound.com/https://www.premiumbeat.com/
Możesz znaleźć też strony, gdzie dostaniesz całkowicie darmową muzykę. Oto lista darmowych banków muzyki:http://myspoonful.com/https://www.insound.com/https://incompetech.com/music/royalty-free/https://danosongs.com/http://www.mobygratis.com/https://musopen.org/https://www.freesoundtrackmusic.com/http://ccmixter.org/https://www.partnersinrhyme.com/http://www.beatpick.com/player/indexPamiętaj, aby upewnić się o licencji na wszystkich podanych stronach tj. szczególnie zwróć uwagę, czy potrzebujesz dodać atrybucję dla twórcy, czy możesz wykorzystywać utwory do celów komercyjnych oraz jak dużo razy możesz wykorzystać utwór.
Wybór muzyki do Twojego podcastu jest niczym wybór loga, czy nazwy. Najlepiej poświęć chwilę na zastanowienie się, analizę Twojej grupy odbiorców oraz treści, które chcesz przekazywać , bo dżingiel to element, który będzie z Tobą bardzo długo. Muzykę w podcaście możesz częściej zmienić niż nazwę, ale to element identyfikacyjny Twojej marki, który powinien zawsze pozostać taki sam. Dzięki temu zbudujesz w głowach odbiorców profesjonalną identyfikację Twojej marki.Grzegorz Trąbka - blog marketologia
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.