🎬 YouTube

Vlogowanie: jak zacząć? Kluczowe aspekty sukcesu

Każdego dnia prawie 5 miliardów filmów jest oglądanych na YouTube, a popularność vlogów wzrasta z dnia na dzień. W tym artykule poznasz definicję vloga, odpowiem też na pytanie, dlaczego warto vlogować i jak w ogóle zacząć to robić!

Oscar Rak
Spis treści

Wprowadzenie do vlogowania

Każdego dnia prawie 5 miliardów filmów jest oglądanych na YouTube, a popularność vlogów wzrasta z dnia na dzień. Już od kilku lat tworzenie tego rodzaju treści wideo jest kojarzone nie tylko z twórczością artystyczną czy hobby, ale także z zawodem i wykorzystywaniem wideo w celu budowania marki osobistej. W tym artykule poznasz definicję vloga, odpowiem też na pytanie, dlaczego warto vlogować i jak w ogóle zacząć to robić. Skupię się także na prowadzeniu własnego kanału, czyli na tym, jak promować wideo i zarabiać na vlogowaniu.

Co to jest vlog?

Vlog jest skrótem od wideoblog. W przeciwieństwie do tradycyjnych blogów, które są oparte na tekstach i obrazach, vlogi koncentrują się na treściach wideo. Często mają osobisty charakter, umożliwiając twórcom bezpośrednią komunikację z widzami oraz tworzenie więzi. Tematy vlogów zależą głównie od zainteresowań vlogera i jego widowni – mogą obejmować lifestyle, podróże, modę, urodę, technologię, gry, jedzenie, zdrowie, edukację i wiele innych. Vlogi są publikowane na platformach takich jak YouTube, Vimeo, TikTok, Instagram czy Facebook. Twórcy zazwyczaj wrzucają vlogi regularnie, aby utrzymać zaangażowanie widowni i zwiększać liczbę subskrybentów kanału.

Dlaczego warto vlogować?

Vlogowanie to ogromna sprawa. Tworzenie vlogów stało się na tyle popularne, że dzieci, zapytane, kim chcą być, gdy dorosną, coraz częściej odpowiadają, że chcą być właśnie vlogerami. Skąd bierze się popularność vlogów?

Przede wszystkim vlogowanie sprawia, że kultura różnych krajów staje się znajoma. Kiedy vloger tworzy codzienne vlog i pokazuje swój styl życia oraz kraj, w którym mieszka, ludzie z innych miejsc na świecie mogą w łatwy sposób poznać kulturę kraju vlogera.

Po drugie – edukacja. Podczas gdy wiele vlogów jest tworzonych tylko w celach rozrywkowych, istnieje także ogromna liczba filmów, które mają charakter edukacyjny. Wielu twórców tworzy materiały, aby pomóc widzom w taki czy inny sposób albo edukują publiczność na różne tematy, próbując nauczyć ich czegoś nowego. Za przykład może służyć chociażby fotografia, która stała się hobby wielu osób, a YouTuberzy, którzy wiedzą dużo o zdjęciach, dzielą się we vlogach tym, czego nauczyli się po drodze w swojej karierze.

Kto nie lubi odrobiny rozrywki? Vlogowanie zapewnia ludziom rozrywkę albo relaks w ciągu dosłownie kilku minut. W przeszłości, jeśli ktoś chciał się odprężyć i odpocząć, oglądał film, który przeciętnie trwał półtorej godziny. Vlogerzy tworzą o wiele krótsze materiały, które łatwiej i szybciej skonsumować – średnia długość filmu vlogowego to tylko 4-5 minut.

Powiedzieć, że vlogowanie pomaga w informowaniu mas, to jak nic nie powiedzieć. W sieci jest wielu blogerów, którzy tworzą pouczające filmy. Jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji, to YouTube stał się drugim Google'em, z tą różnicą, że interesujące nas treści mają wizualną otoczkę. Vlogerzy używają swoich filmów także po to, aby szerzyć świadomość na różne tematy.

Kolejną z korzyści, którą odniosą vlogerzy, gdy zaczną tworzyć treści wideo, jest zbudowanie publiczności – zgromadzenie wokół siebie osób, które myślą podobnie jak oni. Ludzie, którzy interesują się podobnymi tematami i lubią podobne rzeczy, będą chętnie śledzili vlogera, który tworzy takie materiały. Zbudowana w ten sposób społeczność może tworzyć niesamowitą atmosferę. Komentarze pomagają połączyć ludzi, a twórca pozna dzięki nim również opinie, upodobania widzów, a także to, co im się nie podoba. Vlogowanie ponadto pomaga łączyć się z ludźmi z całego świata, przełamując geograficzne bariery.

To tylko niektóre z zalet, które niesie ze sobą vlogowanie. Nie da się zaprzeczyć, że rosnąca popularność vlogów i możliwość monetyzowania tych treści, może być zachęcające dla każdego, kto ma pomysł na rozwój swojego kanału i filmy ;)

Jak zacząć vlogowanie?

Rozpoczęcie vlogowania może być świetną zabawą i sposobem na wyrażenie siebie. Zanim jednak rozpoczniesz tę przygodę, będziesz musiał się do niej odpowiednio przygotować. Cały proces możemy podzielić na kilka kroków: 1. Zdefiniuj swój kanał, 2. Przygotuj sprzęt do vlogowania, 3. Nagraj film, 4. Zmontuj materiał, 5. Opublikuj go. Pokrótce omówię każdy z tych kroków, dzieląc się z Tobą moim doświadczeniem oraz wskazówkami. Najważniejsze jednak to być sobą i dobrze się przy tym bawić! Z czasem możesz także zacząć rozwijać swój kanał, inwestując w lepszy sprzęt i ucząc się nowych technik.

Wybór tematyki i stylu vlogowania

To dwie kluczowe decyzje, które musisz podjąć na samym początku. Zacznij od zdefiniowania swojego kanału – zastanów się, o czym chcesz mówić i znajdź swoją niszę. O czym mógłbyś mówić godzinami? O przepisach, które tworzysz w swojej kuchni, samodzielnych podróżach, grach, modzie, czy o czymś zupełnie innym? Może masz jakiś talent, w którym jesteś niebywale dobry? Masz zdolności artystyczne, świetnie opowiadasz historie albo masz ogromną wiedzę na jakiś temat? Albo w drugą stronę – może masz jakieś unikalne doświadczenia życiowe, którymi chciałbyś się podzielić?

Pomyśl też, kto jest Twoją publicznością. Do kogo chcesz dotrzeć swoimi filmami? Czy będą to nastolatkowie, dorośli czy może wąska grupa osób zainteresowanych konkretnym tematem? Idąc dalej, możesz jeszcze bardziej dookreślić swoją grupę docelową. Jakie mają zainteresowania, problemy, czego szukają?

Jaki styl vlogowania chcesz przyjąć? Chcesz rozśmieszać ludzi czy może wolisz przekazywać wiedzę w sposób bardziej formalny? Chcesz dzielić się swoimi emocjami i doświadczeniami czy lepszą opcją będzie dla Ciebie przedstawianie faktów w sposób naturalny? Podobają Ci się szybkie cięcia, efekty specjalne czy może bardziej statyczne ujęcia?

Fajnie jest się także zainspirować innymi vlogerami. Nie oznacza to, że masz kopiować innych twórców 1:1, ale możesz czerpać pomysły i dostosowywać je do siebie. Oglądaj materiały różnych twórców zwróć uwagę na ich styl, tematykę oraz interakcję z widzami. W swoich materiałach bądź przede wszystkim sobą – nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Widzowie na pewno docenią Twoją szczerość. Zapewniam Cię też, że z czasem znajdziesz swój unikalny sposób wyrażania siebie. Pamiętaj też, że wybór tematyki i stylu to nie jest decyzja ostateczna – możesz eksperymentować, zmieniać swój kanał, a także dostosowywać go do swoich potrzeb i oczekiwań widzów.

Najpopularniejsze kategorie vlogów to:

  • dailyvlogi – pokazują codzienne życie vlogera w luźny sposób,
  • podróżnicze – dokumentujące podróże vlogera, zwiedzanie nowych miejsc i poznawanie kultur innych krajów,
  • edukacyjne – skierowane na przekazywanie wiedzy i edukowanie widzów,
  • sportowe – koncentrujące się na zdrowym stylu życia oraz ćwiczeniach fizycznych,
  • kulinarne – zbudowane wokół jedzenia, gotowania i recenzji kulinarnych,
  • o modzie i urodzie – skoncentrowane na urodzie, modzie, makijażu oraz stylizacjach,
  • gamingowe – związane z grami komputerowymi i konsolowymi, skierowane do innych graczy,
  • tech – skupiające się na technologii, gadżetach i nowinkach technicznych.

Niezbędny sprzęt do vlogowania

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie odpowiedniego sprzętu do vlogowania – na sam początek wystarczy Ci smartfon z fajną kamerą (pamiętaj, żeby nagrywać tą „tylną”, nie tą z przodu), statyw (pomoże uzyskać stabilny obraz), dobre oświetlenie, które sprawi, że Twoje filmy będą wyglądać bardziej profesjonalnie i zewnętrzny mikrofon, jeśli od początku chcesz mieć zapewnioną świetną jakość dźwięku. Polecane przeze mnie aparaty do vlogowania znajdziesz w tym artykule, w tym natomiast zebrałem najlepsze mikrofony dla streamerów, vlogerów i do podcastów.

Co dalej? Po prostu zacznij nagrywać – nie musisz mieć na start skomplikowanego scenariusza, ale warto mieć ogólny zarys tego, co chcesz powiedzieć. Pamiętaj, żeby być sobą ;) – najważniejsze jest to, abyś czuł się swobodnie przed kamerą. Zwróć uwagę na swoją dykcję, przed rozpoczęciem nagrywania możesz wykonać kilka ćwiczeń rozgrzewających. Nie bój się bawić podczas nagrywania filmów! Próbuj różnych kadrów, ujęć i efektów, dzięki temu przygotujesz więcej materiału, z którego później będziesz mógł wybierać podczas montażu.

Jakie oprogramowanie do edycji vlogów wybrać?

Istnieje wiele darmowych i płatnych programów do edycji wideo. Jeśli dopiero zaczynasz montować filmy, polecam Ci skorzystanie z programów dostępnych za darmo – dzięki temu szybciej opanujesz podstawy, a mnogość profesjonalnych opcji nie będzie Cię przytłaczała. Naukę rozpocznij od poznania podstawowych funkcji takich jak cięcie, łączenie klipów, dodawanie muzyki oraz efektów. Ważną kwestią jest także utrzymywanie dynamicznego montażu – chodzi po prostu o to, żeby nie przeciągać niepotrzebnie scen i utrzymać uwagę widzów. Polecane przeze mnie darmowe programy do montażu wideo znajdziesz w tym artykule. Jeśli planujesz tworzyć krótkie filmy i publikować je głównie na Instagramie czy TikToku, do montażu materiału świetnie sprawdzi Ci się mobilna aplikacja CapCut (do pobrania na iOS oraz Android).

Platformy do publikacji vlogów

Chociaż YouTube jest zdecydowanie najpopularniejszym miejscem na publikowanie vlogów, istnieje wiele innych platform, które mogą być odpowiednie dla różnych twórców. Jak wybrać odpowiednią platformę? Musisz wziąć pod uwagę kilka czynników: Twoją grupę docelową (gdzie przebywają Twoi potencjalni widzowie?), format filmów (czy są to krótkie klipy, czy dłuższe produkcje?), Twoje cele (chcesz zarabiać na filmach czy po prostu dzielić się swoją pasją?), a także funkcje platformy (jakie narzędzia są dla Ciebie najważniejsze? Statystyki, możliwość monetyzacji i tak dalej?). Jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi treściami, możesz stworzyć własną stronę internetową i wrzucać tam swoje filmy.

Na sam początek polecam Ci zacząć od YouTube. Możesz też publikować swoje materiały na kilku platformach społecznościowych jednocześnie, aby dotrzeć do szerszej publiczności. W przypadku publikacji vlogów niezwykle ważna jest konsekwencja – dzięki niej zbudujesz lojalną społeczność. Możesz także współpracować z innymi vlogerami, co z kolei pozwoli Ci na dotarcie do nowej publiczności. Kolejną istotną kwestią jest odpowiadanie na komentarze, czyli stała komunikacja z Twoimi widzami.

YouTube: najpopularniejsza platforma dla vlogerów

YouTube to niekwestionowany król platform wideo. Oferuje ogromną widoczność, narzędzia do monetyzacji i zaawansowane funkcje dla twórców. Możesz tutaj opublikować zarówno długi film, jak i krótki materiał (YouTube Shorts). Alternatywą dla YouTube może być platforma Dailymotion ze względu na to, że oferuje podobne funkcje.

Instagram i TikTok: platformy społecznościowe idealne pod krótkie produkcje

Media społecznościowe to kolejne miejsce, w którym możesz publikować swoje filmy. Instagram jest idealny dla krótkich, atrakcyjnych wizualnie filmików. Instagram Reels to funkcja stworzona specjalnie dla twórców wideo. TikTok to platforma skupiona krótkich, dynamicznych filmów. Jest doskonała do budowania szybkiej popularności.

Mam też dla Ciebie garść dodatkowych wskazówek. Nie przejmuj się perfekcją, jeśli to właśnie ona powstrzymuje Cię przed prowadzeniem kanału wideo. Każdy, nawet profesjonalista, popełnia błędy. Najważniejsze jest, aby się z nich uczyć. To trochę błędne koło – jeśli nie spróbujesz, to nie popełnisz żadnych błędów, na których będziesz mógł się uczyć i w efekcie nie będziesz się rozwijać. Bądź także cierpliwy – zbudowanie dużej publiczności wymaga czasu i wysiłku.

Jak tworzyć treści, które przyciągają widzów?

Chcesz, aby Twoje vlogi przyciągały więcej widzów i budowały lojalną społeczność? Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z tworzeniem filmów, czy chcesz poprawić swoje umiejętności vlogowania, zebrane tutaj wskazówki możesz zastosować w każdej chwili. Jednak najważniejszą rzeczą, którą możesz zrobić w tym kierunku, to tworzenie wartościowych treści wideo. Zebrałem dla Ciebie 7 wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć bazę widzów i wejść na wyższy poziom we vlogowaniu!

Zrozumienie publiczności – to kluczowy aspekt udanego vlogowania. Musisz zrozumieć, kim są Twoi odbiorcy i co chcą zobaczyć. Identyfikacja grupy docelowej to coś więcej niż tylko znajomość danych demograficznych; bardziej chodzi o rozumienie zainteresowań, preferencji i zachowań widzów. Możesz wykorzystać narzędzia analityczne, aby uzyskać głęboki wgląd w dane demograficzne odbiorców, ich nawyki związane z oglądaniem i treści, które najbardziej im się podobają. Ale jak ustalić inne rzeczy? Pomóc może tutaj prowadzenie ankiet i sesji Q&A, które bezpośrednio zaangażują Twoich odbiorców i dostarczą Ci jakościowych danych. Tworzenie treści z myślą o odbiorcach sprzyja wzmacnianiu relacji i daje im poczucie bycia wysłuchanym oraz zauważonym.

Przyciągające wzrok miniatury i tytuły – nie będzie żadną nowością, jeśli powiem Ci, że walczysz o uwagę widza z ogromną liczbą innych vlogerów. Platformy społecznościowe są zalane cyfrową treścią, a miniatury i tytuły filmów to pierwszy punkt kontaktu między Twoim vlogiem a potencjalnymi widzami. Jeśli chcesz zaprojektować przyciągające wzrok miniatury, będzie to wymagało użycia żywych kolorów, wyraźnych obrazów i stworzenia spójnego stylu wizualnego, który będzie odzwierciedlał Twoją markę. Miniatury powinny być atrakcyjne wizualnie i zachęcać widzów do kliknięcia właśnie w Twój film. Tipy, jak stworzyć dobrą miniaturę na YouTube znajdziesz tutaj. Równie ważne są tytuły, które zwięźle oddają, o czym jest Twój vlog i jednocześnie wzbudzają ciekawość. Unikaj tytułów wprowadzających w błąd (clickbaitów!) – dzięki temu będziesz mieć pewność, że widzowie dostaną to, czego oczekują, a Ty nie nadwyrężysz ich zaufania i swojej wiarygodności.

Ciągłe doskonalenie technik opowiadania historii – sercem każdego vloga jest wciągająca historia. Sztuka prowadzenia opowieści we vlogu polega na stworzeniu łuku narracyjnego, który zabierze widzów w podróż. Jak się do tego zabrać? Zacznij od mocnego haczyka, aby przykuć uwagę, następnie dalej rozwijaj historię, a na zakończenie wybierz satysfakcjonujące rozwiązanie lub wezwanie do działania. Możesz także włączyć osobiste anegdoty do Twojej opowieści – doda to warstwę autentyczności do Twoich vlogów. Dziel się doświadczeniami, wyzwaniami i triumfami, pozwalając widzom połączyć się z Tobą na innym, głębszym poziomie. Twoim celem jest nie tylko zapewnienie dobrej zabawy, ale także stworzenie emocjonalnej więzi między społecznością a Tobą.

Wykorzystanie skutecznych strategii edycji wideo – dobra edycja to podstawa angażujących vlogów. Wycięcie niepotrzebnych treści spowoduje, że Twoje filmy staną się zwięzłe i będą przykuwały uwagę widzów od początku do końca. Poprawa jakości wizualnej i dźwięku podnosi ogólną wartość produkcji, tworząc profesjonalny wygląd. Montaż może wnieść naprawdę dużo w Twoje produkcje – rozważ przemyślane włączenie grafik, przejść i muzyki, aby Twoja narracja nabrała płynności i była atrakcyjna wizualnie. Dobrze zmontowany vlog odzwierciedla wysiłek, który włożyłeś w dostarczenie wysokiej jakości treści.

Angażowanie odbiorców – budowanie społeczności wokół Twojego vloga będzie wymagało aktywnego angażowania odbiorców. Odpowiadanie na komentarze, zadawanie pytań i zbieranie opinii pokazuje, że cenisz wkład widzów oraz ich spojrzenie. Wspieranie dyskusji w sekcji komentarzy tworzy poczucie wspólnoty, zachęcając widzów do powrotu i do częstszego udzielania się. Równie ważne jest wykorzystanie platform mediów społecznościowych do kontaktowania się z odbiorcami poza vlogiem. Dziel się treściami zza kulis, ankietami i aktualizacjami, aby utrzymać zaangażowanie społeczności.

Pozostań konsekwentny i autentyczny – konsekwencja to wielki game changer w publikowaniu jakichkolwiek materiałów w sieci. Opracowanie harmonogramu treści i trzymanie się go określi również oczekiwania Twoich odbiorców. Niezależnie od tego, czy wrzucasz vlogi codziennie, co tydzień czy co miesiąc – utrzymywanie spójnego harmonogramu pomaga pozostać na radarze odbiorców. Nie mniej ważna jest autentyczność. Bądź szczery w interakcjach, dziel się prawdziwymi doświadczeniami i pozwól swojej osobowości zabłysnąć. To właśnie autentyczność stanowi podstawę zaufania między Tobą a Twoją publicznością. Choć nie jest to łatwe, pozostanie wiernym własnemu głosowi i wartościom przyniesie Ci duże korzyści i przyciągnie publiczność, która będzie rezonowała z Twoim stylem.

Współpraca z twórcami – współpraca to potężne narzędzie w mediach społecznościowych. Pozwoli na dotarcie z Twoimi treściami do nowych odbiorców i wniesie świeże perspektywy do Twojego kanału. Jeśli chcesz działać z innymi vlogerami, musisz znaleźć twórców o podobnych zainteresowaniach lub tworzących treści, które będą uzupełniały Twoje.

Jak zwiększyć zaangażowanie widzów?

Zaangażowanie na platformie YouTube będziemy mierzyć poziomem aktywności związanych z Twoim kanałem i filmami – czyli wszystkimi wyświetleniami, udostępnieniami, kliknięciami „Lubię to”, komentarzami i nowymi subskrybentami. Zwiększenie zaangażowania widzów wokół Twojego kanału na YouTube wymaga strategii, która będzie obejmowała tworzenie wartościowych treści, interakcje z widzami, optymalizację filmów i aktywność poza samą platformą. Chociaż nie pokonasz algorytmu, możesz jednak dostosować swoje treści, aby uzyskać większy zasięg. Poniżej znajdziesz 5 tipów, jak poprawić wskaźnik zaangażowania:

  1. Wypróbuj sesje Q&A – pytania i odpowiedzi to jeden z najskuteczniejszych sposobów budowania społeczności na YouTube (i każdych innych mediach społecznościowych ;). Poproś swoich widzów, aby wysyłali Ci pytania przez komentarze, maile albo nawet w DM-kach na innych Twoich kanałach. Następnie stwórz film, w których się do nich odniesiesz. Pokazując swoim fanom, że mają znaczenie, zwiększysz czas oglądania, liczbę wyświetleń i zaangażowanie. Dodatkowo Q&A to też świetny pomysł na materiał, gdy nie masz świeżych pomysłów na kolejne treści.
  2. Prowadź konkursy – kolejnym fajnym sposobem na zaangażowanie publiczności jest przeprowadzenie konkursu. Ważne jest, aby zacząć z jasnym celem, przestrzegać zasad i ograniczeń konkursu na YouTube, i wybrać nagrodę, która spodoba się widzom.
  3. Bądź aktywny w społeczności – vlogowanie polega w głównej mierze na znalezieniu swojej niszy, swojego kącika w Internecie i budowaniu w nim obserwujących. Spróbuj subskrybować kanały, które są skierowane do podobnej grupy odbiorców, jak Twoja. Oglądaj i udostępniaj ich treści. Możesz też zostawić przemyślane komentarze albo wspomnieć o nich we własnych filmach. Nie tylko zyskasz lepsze wyczucie tego, co robi konkurencja, ale może również pomoże dotrzeć Ci do nowych widzów.
  4. Współpracuj z influencerami – to kolejny sposób na poszerzenie zasięgu Twojego vloga. Popularne osoby na YouTube mogą pomóc Ci wykorzystać już istniejące społeczności (które w dodatku są już bardzo zaangażowane). Mogą również wesprzeć Cię i pomóc w wymyśleniu nowych treści, gdy dojdziesz do ściany. Pamiętaj o złotej zasadzie każdego udanego partnerstwa: bądź autentyczny.
  5. Zrób live'a – YouTube to jedna najpopularniejszych internetowych platform do transmisji na żywo. Skorzystaj z tego, tworząc treści, które naprawdę zaangażują widzów. Webinary, sesje Q&A oraz live'y dobrze działają, gdy odbywają się na żywo.

Jak promować swój vlog?

Co minutę kilkaset godzin wideo trafia na YouTube. To ogromna liczba treści, z którymi będziesz konkurować o uwagę widza. Rozwój Twojego kanału na YouTube to nie tylko tworzenie świetnych treści – chodzi też o to, aby te treści były widoczne. Na Twoją widoczność na platformie wpływają dziesiątki czynników, ale najważniejszym z nich jest liczba wyświetleń filmów na Twoim kanale. Brzmi jak coś, co ciężko osiągnąć? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość – promowanie materiałów wideo nie różni się niczym od promowania jakichkolwiek treści, które opublikujesz w Internecie. Poniżej zebrałem kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci dotrzeć do szerszej publiczności.

  1. Twórz angażujące tytuły – to pierwsza rzecz, którą widzi użytkownik, gdy natrafi na Twój materiał (a jeśli nie będzie dobry, będzie też ostatnią ;). Kluczem do tworzenia tytułów wideo jest przyciągnięcie uwagi odbiorców bez uciekania się do nagłówków clickbait'owych. Niech będzie krótko i treściwie. Najpopularniejsze filmy na YouTube mają zwykle najkrótsze tytuły (trzymaj się 60 znaków lub mniejszej liczby). Słowa klucze umieść w pierwszej połowie tytułu, żeby były łatwo zauważalne.
  2. Zaufaj SEO i pokaż się w Google – filmy z YouTube pojawiają się bardzo często w najlepszych wynikach wyszukiwania Google. Co więcej, wyszukiwarka najpierw prezentuje treści z YouTube'a, a dopiero później tradycyjne posty na blogach czy materiały z innych stron internetowych. Jak znaleźć słowa kluczowe dla dowolnego filmu? Skorzystaj z narzędzia Google Ads Keyword Planner. Przeanalizuj stronę wyników wyszukiwania dla każdego słowa kluczowego i zobacz, czy najwyżej pojawiają się filmy, czy może treści pisane. Następnie zmień słowo kluczowe i spróbuj ponownie (jeśli masz problem ze znalezieniem słów kluczowych z wynikami wideo, dodaj słowo „Jak” lub „Samouczek”). Wybierz słowo kluczowe, które będzie faworyzowało wideo i najlepiej pasowało do Twojej treści. Możesz także skorzystać z funkcji autouzupełniania na YouTube – zacznij od wyszukania konkretnego tematu i zobacz, jaki tytuł sugeruje platforma.
  3. Eksperymentuj z miniaturami – można się pokusić o stwierdzenie, że miniatury mają większe znaczenie niż tytuły. Dzieje się tak dlatego, że nasze mózgi są zaprogramowane, żeby najpierw zwrócić uwagę na obrazy [1]. Co prawda YouTube tworzy automatyczne miniatury dla wszystkich filmów, ale nie polecam ich używania – mogą być nieostre lub rozmyte. Aby zwiększyć liczbę wyświetleń, utwórz przyciągającą wzrok niestandardową miniaturę dla każdego publikowanego filmu. Wiecej informacji na temat tworzenia miniatur na YouTube.
  4. Uzupełnij informacje o swoim profilu – brzmi jak totalna nuda? Owszem, ale ten punkt kryje też w sobie potencjał! Wielu YouTuberów pomija sekcję profilu i od razu przechodzi do tworzenia treści. Zapominają jednak o tym, że atrakcyjny profil to najłatwiejszy sposób promowania swojego kanału YouTube i zwiększania SEO. Bądź konsekwentny, używaj podobnej palety kolorów, stylu pisania i układu, jak na innych swoich profilach w mediach społecznościowych. Zoptymalizuj opis swojego kanału na YouTube (to świetne miejsce, aby dodać kilka słów kluczowych). Możesz także umieścić tu informację o tym, jak często będziesz publikować i dodać dane kontaktowe (może ktoś będzie chciał zaproponować Ci współpracę? Daj się znaleźć!).
  5. Dopracuj opisy wideo – to kolejne miejsce, nad którym warto popracować. Tworząc opis materiału, podrzuć do niego swoje słowa kluczowe. Trzymaj się też limitu znaków 5000. Najważniejsze informacje wrzuć w pierwszych 100-150 słowach, które pojawią się przed przyciskiem „POKAŻ WIĘCEJ”. Dodaj znaczniki czasu, które ułatwią widzom nawigację po Twoim wideo i znalezienie tego, czego szukają. Możesz także dodać kilka istotnych hashtagów.
  6. Twórz wysokiej jakości filmy – brzmi jak oczywista oczywistość, a jednak nie wspominam o tym bez przyczyny. Choćbyś stworzył nie wiem jak merytoryczny materiał, naszpikowany wiedzą do granic możliwości, angażujący i po prostu wystrzałowy, nic go nie obroni w przypadku słabej jakości wideo. Upewnij się, że Twoje treści wyglądają profesjonalnie, zanim je opublikujesz. Użyj dobrej kamery, sprawdź dźwięk przed nagraniem i naucz się podstawowych umiejętności montażowych.
  7. Stwórz listy odtwarzania – w prosty sposób możesz sprawić, że ludzie będą oglądali więcej Twoich treści za jednym zamachem. Dzieje się tak dlatego, że kolekcje są trochę uzależniające – gdy kończy się jeden film, zaraz zaczyna się następny. Playlisty pomagają również w wykrywalności – filmy na liście odtwarzania częściej pokazują się w kolumnie Sugerowane filmy na YouTube.
  8. Promuj swój kanał krzyżowo – dotrzyj do odbiorców spoza YouTube, aby zbudować społeczność wokół swojego kanału. Znajdź sposoby na to, aby uwzględnić swoje filmy w treściach publikowanych na blogu, wysyłanym newsletterze czy materiałach, które wrzucasz na swoich kontach w mediach społecznościowych. Możesz przykładowo tworzyć GIF-y ze swoich filmów i publikować je na platformie X, umieszczać filmy w postach na blogu wraz z ich transkrypcją (umożliwi to także ich łatwiejsze wyszukanie), informować za każdym razem osoby zapisane na Twój newsletter o tym, że na kanał wleciał nowy materiał.
  9. Weź udział w trendach i wyzwaniach na YouTube – zobacz, co teraz jest popularne. Karta „Na czasie” to dobre miejsce, aby znaleźć nowe i szybko zyskujące na popularności treści. Trendy i wyzwania to z kolei natychmiastowa inspiracja do tworzenia nowych materiałów, a te na YouTube często trwają dłużej niż trendy np. na Instagramie.
  10. Publikuj filmy w wielu częściach – ta strategia zapewni, że widzowie będą wracali na Twój kanał (o ile przerwy między publikacjami nie będą zbyt długie). Cała sztuczka polega na tym, aby nie publikować filmów podzielonych na części, ponieważ musisz tak zrobić, bo trwają zbyt długo (możesz np. podzielić na 2 części materiał, który trwa łącznie 15 minut). Publikowanie materiałów w kilku częściach sprawi, że użytkownicy będą częściej klikali Twoje filmy.

Zarabianie na vlogowaniu

Kolejnym krokiem w rozwoju kanału na YouTube jest zmonetyzowanie go i zarabianie na swojej pracy. W jaki sposób możesz to zrobić? Jest kilka sposobów, które pozwolą Ci na zarabianie pieniędzy poprzez vlogowanie. Warto jednak pamiętać, że sukces nie nastąpi z dnia na dzień, a wymaga ciężkiej pracy i cierpliwości. Poniżej zebrałem kilka sposobów zarabiania na swoich treściach przez vlogerów:

  • Reklamy (YouTube Ads) – platformy takie jak YouTube oferują programy dzielenia się przychodami z reklam, w których blogerzy mogą zarobić część przychodów z reklam wyświetlanych przed ich filmami, w trakcie lub po nich. Wymaga to zbudowania znacznej bazy widzów i przestrzegania wytycznych platformy (inaczej monetyzacja może zostać wyłączona),
  • Współpraca z markami – z czasem, gdy Twój kanał będzie zyskiwał na popularności, marki mogą same zacząć zwracać się do Ciebie w sprawie współpracy i reklamowania ich produktów/usług. Współpraca z markami, które są dopasowane do Twoich treści, może być korzystna dla obu stron,
  • Marketing afiliacyjny – vlogerzy mogą zarabiać prowizje, promując produkty lub usługi za pomocą linków partnerskich, zamieszczanych np. w opisie wideo. Kiedy widzowie dokonują zakupu za pośrednictwem tych linków, vlogerzy otrzymują procent od sprzedaży,
  • Sprzedaż własnych towarów i usług – niektórzy vlogerzy tworzą i sprzedają swoje towary (tzw. merch), takie jak odzieś, akcesoria, kubki lub produkty cyfrowe (e-booki, kursy online). To podejście opiera się na lojalnej bazie fanów, którzy są gotowi wspierać Twoją pracę,
  • Wystąpienia publiczne i warsztaty – vlogerzy, którzy stali się ekspertami w swojej dziedzinie, mogą wykorzystać obecność Internecie, aby zapewnić sobie udział w wystąpieniach publicznych, prowadzenie warsztatów czy konsultacji,
  • Subskrypcje – vlogerzy mogą zaoferować swoim widzom wcześniejszy dostęp do ekskluzywnych treści czy materiałów zza kulis, oczywiście płatny. W tym przypadku świetnie sprawdzi się np. platforma Patreon.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł wprowadził Cię do świata vlogowania i wyjaśnił, z czym wiąże się tego rodzaju praca. Niezależnie od tego, czy chcesz tworzyć vlogi w ramach swojego hobby, czy traktować je jako swoją pracę zarobkową, najważniejsze jest, abyś ćwiczył i rozumiał, że ten proces wymaga czasu. Ostatecznie sukces kanału będzie przeplatał się z Twoją pasją, kreatywnością i umiejętnością dostosowania się do stale ewoluującego cyfrowego krajobrazu.

Źródła

[1] https://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Komentarze

Oscar Rak

O Autorze

Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.

Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.

Podobne artykuły

Odbierz dostęp
do darmowego kursu

dołącz do ponad 1000 osób, które zaczęły już tworzyć video.

Dzięki! Jesteś zapisany i niedługo otrzymasz pierwszy mail z wideo-wskazówkami :)
Ups! Pojawił się problem z przesłaniem Twojego zapisu.

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu wysyłania na wskazany przez Ciebie adres e-mail informacji handlowych o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z serwisami oscarrak.pl. Będzie to marketing bezpośredni, do realizacji którego wykorzystam Twoje telekomunikacyjne urządzenia końcowe. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Goodkloo Oskar Rak prowadzący działalność gospodarczą w Studzienicach (43-215) przy ul. Wilcza 41, NIP 6381821859. Przysługuje Tobie prawo do cofnięcia zgody, żądania wglądu do Twoich danych, wniesienia sprzeciwu co do ich przetwarzania, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania. Więcej informacji o tym jak przetwarzam Twoje dane znajdziesz na Polityką Prywatności.