Oczywiście, że tak! Tym zdaniem mógłbym zakończyć ten wpis, ale znając Waszą dociekliwość w zdobywaniu wiedzy, postanowiłem omówić ten temat nieco szerzej, tak aby nikt już nie wątpił w moc miniatur na YouTube!
Oczywiście, że tak! Tym zdaniem mógłbym zakończyć ten wpis, ale znając Waszą dociekliwość w zdobywaniu wiedzy, postanowiłem omówić ten temat nieco szerzej, tak aby nikt już nie wątpił w moc miniatur na YouTube!
Produkcja filmu na YouTube to zazwyczaj nieco więcej wysiłku niż wyciągnięcie telefonu z kieszeni i uruchomienia funkcji nagrywania. Praca nad jednym odcinkiem często zamyka się w kilku, a nierzadko nawet kilkunastu godzinach wytężonej pracy umysłu i ciała. W momencie, kiedy wrzucamy gotowy film na YouTube, to minitaura wybierana jest automatycznie przez algorytm, jako jedna z losowych klatek naszego wideo. Jakimś dziwnym trafem zawsze wybierana jest ta najgorsza stopklatka, która oprócz tego, że jej jakość pozostawia wiele do życzenia, to wyglądamy na niej, delikatnie mówiąc, niezachęcająco. Pozostawiając wybór miniatury losowi, możemy być pewni, że w nasz film kliknie zdecydowanie mniej osób, a nasze zasięgi będą leżeć i kwiczeć. Filmy, tak samo jak książki i ludzi, niestety najczęściej oceniamy po okładce, tak więc outfit się liczy! Miniatura to swojego rodzaju reklama naszego wideo, która może zachęcać do kliknięcia, bądź wręcz przeciwnie. Chcąc zmaksymalizować nasz CTR (współczynnik klikalności), musimy zadbać o nietuzinkową miniaturę!
Nasza miniaturka na Youtube to malutki kafelek, pośród wielu innych podobnych kafelków, dlatego warto już na tym etapie wyróżnić się z tłumu. Jak więc stworzyć miniaturę, która sprawi, że nasz film będzie bardziej klikalny, co bezpośrednio przełoży się na liczbę wyświetleń?
Zdjęcie to główny element naszej miniaturki, dlatego warto przyłożyć się do jego wykonania. Zadbaj o dobre oświetlenie i poprawne parametry techniczne w aparacie bądź telefonie, w zależności od tego, jakim sprzętem dysponujesz.
Dobrze jest zawrzeć w zdjęciu ideę naszego filmu. Dla przykładu- jeżeli nagrywamy recenzję Gorilla Poda, to dobrym pomysłem będzie umieszczenie tego przedmiotu w naszej miniaturce, co natychmiast zasugeruje naszym widzom, o czym będzie nasz odcinek i pomoże im podjąć szybką decyzję o kliknięciu w nasze wideo.
Twoja twarz to czysty clickbait. Badania jednoznacznie wskazują, że chętniej klikamy w miniatury, które zawierają ludzką twarz, co prawdopodobnie związane jest z naszymi najgłębszymi, pierwotnymi instynktami, a prościej- z naszą zwykłą, ludzką ciekawością. Warto tutaj dodać, że użytkownicy chętniej skupiają swoją uwagę na twarzach, które wyrażają skrajne i oczywiste emocje, takie jak: strach, podekscytowanie, ból, czy radość. Nie koniecznie chodzi tutaj o szczerość obrazowanych emocji, a raczej o czysty “clickbait” i sztuczne przedstawienie danej emocji zgodnie z charakterem filmu. Na pewno nie raz doświadczyłeś tego na własnej skórze. Dzisiaj emocje na miniaturkach podkreślane są tak ekstremalnie bardzo, że twarze w nich zawarte coraz bardziej przypominają postacie z kreskówek, baśni i horrorów z nienaturalnie zarysowanymi kształtami twarzy i wręcz karykaturalnymi przerysowaniami, a wszystko to w niecnym celu zdobycia większej ilości wyświetleń. Nie dajmy się jednak zwariować! Umiar i wyczucie będą tutaj niezastąpionymi pomocnikami. Warto wyrazić na zdjęciu jakąś emocję, ale pamiętajmy o tym, że granica dobrego smaku jest bardzo cienka.
Jeżeli mamy już ciekawe zdjęcie do naszej miniatury, to kolejnym krokiem będzie zadbanie o atrakcyjną oprawę graficzną. Do dyspozycji mamy masę rozmaitych narzędzi, niestety duża część z nich jest płatna i/lub skomplikowana w obsłudze. Mowa tutaj o różnego rodzaju programach graficznych typu Gimp, Corel, czy Photoshop. Bez opanowania umiejętności pracy w takich programach, ciężko nam będzie samodzielnie zrobić dobrą miniaturkę.
I tutaj pojawia się Canva i wyciąga w naszą stronę pomocną dłoń. Jest to serwis internetowy, który umożliwia nam tworzenie wszelkiego rodzaju, grafik, banerów i… Miniaturek na YouTube! Ponadto, w odróżnieniu od Photoshopa i innych programów graficznych, Canva jest banalnie prosta w obsłudze i nie musimy za nią płacić, ponieważ dostępna jest jej darmowa wersja, która w zupełności nam do naszych celów wystarczy.
-Dodaj czytelny napis. Wybierz odpowiedni font i dobierz rozmiar.
-Spójna kolorystyka. Pstrokate kolory może i zwracają uwagę, ale najczęściej wyglądają kiczowato i mogą wręcz odstraszyć potencjalnego widza. Warto wybrać stonowane, pasujące do siebie kolory, lub trzymać się jednej wybranej barwy. W ten sposób zachowamy spójność i poprawimy ogólną estetykę naszej miniatury.
-Kreatywność. Tutaj też możemy odlecieć za bardzo. Czasem dodatki w postaci grafik, czy obrysów są pożądane, ale jeśli będzie ich zbyt wiele, lub zostaną źle dobrane, to pogrążymy nimi całą miniaturę. Wyczucie to podstawa! Podejrzyj, jak wyglądają miniatury Twoich ulubionych twórców i zastanów się, jak może wyglądać ich proces twórczy.
Pamiętajcie, że miniaturki są wyświetlane w bardzo małym rozmiarze, więc zwróćcie uwagę na wielkość elementów zawartych w miniaturze, tak aby wszystkie ważne szczegóły były czytelne. Jeżeli zdecydujesz się na umieszczenie napisów w Twojej miniaturze, to dla zwiększenia czytelności, można je dodatkowo “podlać” płaszczyzną o jednolitym, kontrastującym kolorze. Np.: biały napis - czarne podlanie tak jak na przykładzie poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=gnlZWNqQDkE
Kiedy nasza miniatura jest już gotowa, wystarczy pobrać ją za pomocą przycisku w prawym górnym rogu ekranu. Canva automatycznie dobiera wymiary i inne parametry pliku w najbardziej zoptymalizowany pod YouTuba sposób, dzięki czemu możemy wrzucić ją od razu w zakładce naszego filmu.
Jak sam widzisz, tworzenie miniatur, to nie jest taka skomplikowana sprawa, a dzięki odrobinie twórczego wysiłku możesz sprawić, że twoje wideo wyróżni się na YouTube z kafelkowego tłumu miniaturek bez wyrazu. Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tworzenia miniatur, to zapraszam Cię do sekcji komentarzy.
Źródła:
www.canva.com
www.support.google.com/youtube/answer/72431?hl=pl
www.support.google.com/google-ads/answer/2615875?hl=pl
www.openspace.sfmoma.org/2018/04/your-pretty-face-is-going-to-sell
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.