Każdy z nas słyszał mniej lub więcej o portalu Wykop. Jest to szalenie ciekawa alternatywa dla Facebooka, czy też innych mediów społecznościowych, dlatego też postanowiłem zaprosić do napisania wpisu doświadczonego Wykopowicza. Mowa oczywiście o Krystianie, który w naszej firmie jest ekspertem od Wykopu jakkolwiek to brzmi. Oddaję głos Krystianowi. :)
Każdy z nas słyszał mniej lub więcej o portalu Wykop. Jest to szalenie ciekawa alternatywa dla Facebooka, czy też innych mediów społecznościowych, dlatego też postanowiłem zaprosić do napisania wpisu doświadczonego Wykopowicza. Mowa oczywiście o Krystianie, który w naszej firmie jest ekspertem od Wykopu jakkolwiek to brzmi. Oddaję głos Krystianowi. :)
„Wykop.pl – polski serwis internetowy z kategorii tzw. social news, istniejący od 28 grudnia 2005. W założeniu jest on kopią amerykańskiego digg.com. Ideą wykop.pl jest odnajdywanie interesujących informacji w Internecie i przedstawianie ich innym użytkownikom.”Tyle z formalności, połączenie portalu wykop.pl oraz marketingu od jakiegoś czasu nie jest czymś wyjątkowym. Coraz więcej firm próbuje zabłysnąć w gronie społeczności i nie oszukujmy się… po prostu zyskać klientów. Jednak z tym portalem jest jeden problem - o czym niedawno przekonał się ex wykopowy ulubieniec - Solgaz.
O czym chce powiedzieć? Mianowicie o tym, że ta społeczność jest na tle choćby Facebook’a portalem mocno specyficznym, poza pryszczatymi nastolatkami jak niektórzy sądzą, znajdziemy tutaj cały przekrój grup zawodowych i hobbystycznych. Potrzebujesz rady grafika – nie ma problemu. Stolarza? Producenta choinek na rynek niemiecki? A może chciałbyś porozmawiać z pilotem samolotu bądź konstruktorem silników?Stąd często mówię o „magii” tego portalu. Poza produkcją śmiesznych obrazków, robieniu #afer to jeśli dobrze poszukamy znajdziemy tutaj nawet kontakty biznesowe, wiernych klientów albo złote rady w praktycznie każdej specjalizacji. No dobra, ktoś powie „ale na fejsbuku to też są lekarze i inżynierowie”. Tak, racja. Tyle, że rzadko się widzi żeby takie osoby udzielały się publicznie, obnażanie na FB w tym momencie ociera się dla wielu osób o zbytni ekstrawertyzm i niesmaczne chwalenie się czy to swoją wiedzą czy przeżyciami.Ma to mnóstwo zalet o których będę pisał w kolejnych częściach, jednak po krótce czyni to z wykopu świetne miejsce do podejmowania nowych kontaktów biznesowych. Osobiście poznałem tutaj wiele osób, którzy na co co dzień są wartościowymi i wpływowymi ludźmi.
I tutaj zaczyna się pewna magia wykopu, anonimowość. Pod Nickiem „Śmiesznażaba88” może kryć się nastoletni fan CS:GO ale i właśnie prezes firmy czy informatyk 15k. Osoby z którymi na co dzień nie moglibyśmy nawet zapewne porozmawiać - bo zbyt wysoko „stoją”. Większość z tych osób będąc ekspertami w danej dziedzinie widząc temat związany z ich specjalizacją zazwyczaj dołoży swoje 3 grosze. Dzięki temu po przefiltrowaniu śmieci naprawdę można znaleźć bardzo, bardzo wartościowe treści.Polecam tag #gruparatowaniapoziomu[button color="black" size="normal" alignment="none" rel="follow" openin="samewindow" url="www.wykop.pl/tag/wpisy/gruparatowaniapoziomu"]Kliknij tutaj[/button]
Często firmy chcąc zrobić z Wykopu dojną krowę wchodzą do paszczy lwa. Serio. Ludzie zakładający konta często nie zdają sobie sprawy w co właśnie się pakują. To jest jak z chodzeniem po dużym mieście, z zewnątrz jest piękne ale jak wejść w złą uliczkę to w zęby można dostać.W przypadku Wykopu należy zwrócić uwagę na kilka aspektów by wyjść z tego spotkania w całości.Zakładając konto firmowe i dodając wpisy poddajemy się ocenie, niejednokrotnie surowej. Trzeba również przygotować się na nieraz bezsensowne opinie, które…należy olać.Z Wykopem jest jak ze skarbówką, trzeba być czystym, albo robić to tak by nic nam nie można było zarzucić. W historii Wykopu nie brakuje przypadków wyciągania brudów firm, wypominanie błędów marketingowych czy wysyłania za pobraniem prysznicy (Tak mam na myśli kabinę prysznicową).
Na początek może cykl przeciętnego firmo-wykopka.
Oczywiście budujemy swoją markę – wrzucamy link do strony, fanpage, opisujemy w skrócie czym się zajmujemy
*pomijam na razie legalność losowania w obowiązującym stanie prawnym… ;)
Jest to określenie na atencjuszy, którzy po zebraniu kilku plusów, wysłaniu nagrody…lub nie - znikają. Budowanie marki w tym miejscu to nie jeden wpis i osiągnięcie pierwszego miejsca na 24h ale utożsamianie się ze społecznością.W bardzo dobry sposób robił to Solgaz czy też Naprawa Laptopów. Serio, zbudowali swoją pozycję będąc normalnymi użytkownikami tylko pod nazwą firmy i od czasu do czasu robiącymi po prostu dobry marketing. Nie tylko rozdawali kubeczki, ale w momencie kiedy trzeba było pomóc potrzebującym po prostu to robili.W moim przekonaniu budowanie marki opiera się na długotrwałych relacjach z ludźmi, wykop jest świetnym miejscem ku temu,
Pod koniec chciałbym pokazać kawałek drugiej strony medalu. Jak już wspominałem przekrój użytkowników kryjących się pod nick’ami jest ogromny. Przykładem może być w sumie niewielka firma Sonte producent folii inteligentnej na szyby. Firma ma się niby nijak do wykopu…ale dzięki kilku wpisom udało się im zdobyć wielu klientów (o czym sami piszą – na grubą kasę).To jest jak ze znajomościami, jeśli chcesz załatwić sobie pracę w ZUSie może być ciężko…ale jak znasz kierownika i prezesa to okazuje się, że nie ma problemu bo po prostu się znacie na innej płaszczyźnie niż tylko zawodowa.
Wykop w rzeczywistości nie jest straszny, trzeba pamiętać tylko o kilku zasadach. Przedstawiłem go na początek z tej gorszej strony, żeby pokazać, że trzeba podejść do reklamy w tym miejscu z przygotowaniem i szacunkiem. Jednak jest to dobre miejsce by zbadać rynek jak i swój produkt/markę, zyskać pomoc i rady, a w szczególności zdobyć klientów.Jeśli nie wrzucamy na naszego Fanpage pierwszej z brzegu grafiki z opisem pełnym błędów językowych licząc na zainteresowanie klientów, nie róbmy tego samego tutaj. To się po prostu może na nas zemścić.Już nie długo kolejny wpis z tego mini cyklu. :)Pozdrawiam,Krystian Wrona
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.