🎳 Inne

Kompletny przewodnik po rozmiarach grafik i wideo w 2024

Jeśli zrozumiesz, dlaczego dostosowanie wymiarów grafik do standardów każdej z tych platform jest istotne, możesz znacząco wpłynąć na efektywność swojego przekazu, jakość odbioru treści oraz ogólną skuteczność kampanii marketingowych. Sprawdź!

Oscar Rak
Spis treści

Może zastanawiasz się, o co tyle szumu i czy tak naprawdę dodanie grafiki we właściwym rozmiarze odpowiednim dla konkretnej platformy, takiej jak YouTube, Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest czy Google Ads, ma w ogóle jakiekolwiek znaczenie. Jeśli zrozumiesz, dlaczego dostosowanie wymiarów grafik do standardów każdej z tych platform jest istotne, możesz znacząco wpłynąć na efektywność swojego przekazu, jakość odbioru treści oraz ogólną skuteczność kampanii marketingowych. W przypadku platform, które opierają się na silnym przekazie wizualnym, copy jest ważne, ale jeszcze ważniejszy jest właściwy rozmiar i jakość grafiki – to ją jako pierwszą widzi Twój odbiorca i od niej zaczyna się jego interakcja z Twoją twórczością. Poniżej w kilku słowach wyjaśnię Ci, dlaczego jeszcze warto o to zadbać:

  • optymalizacja doświadczenia użytkownika – każda platforma społecznościowa czy reklamowa ma swoje unikalne wymagania dotyczące rozmiarów grafik, ponieważ ich interfejs i sposób prezentowania treści się różni (o ile łatwiejsze byłoby tworzenie kampanii, gdyby wszędzie wystarczyła grafika w tym samym rozmiarze ;). Optymalnie dostosowana grafika wygląda profesjonalnie i jest w pełni czytelna, co z kolei zwiększa szanse na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Jeśli taka nie będzie, ryzykujesz zniekształceniami, obcięciem części obrazu lub słabym dopasowaniem do interfejsu, co negatywnie wpłynie na doświadczenie użytkownika i już na starcie może go zniechęcić,
  • uniknięcie kompresji i utraty jakości – ta sama zasada dotyczy kompresji. Jeśli, przykładowo, wgrasz grafikę na Facebooka, która nie odpowiada zalecanym wymiarom, algorytmy serwisu mogą ją przeskalować, co będzie prowadziło do utraty jakości (to samo wydarzy się na innych platformach). Odpowiednie dopasowanie rozmiaru grafiki pozwala więc na zachowanie najwyższej jakości, unikając niepotrzebnej kompresji, która mogłaby obniżyć estetykę grafiki, zniekształcić obraz czy spowodować rozmycie szczegółów,
  • zwiększenie efektywności reklam – w przypadku kampanii reklamowych realizowanych na Facebooku czy poprzez Google Ads, odpowiedni rozmiar grafik ma bezpośredni wpływ na jej skuteczność. Algorytmy reklamowe będą preferowały grafiki, które są zoptymalizowane pod kątem wyświetlania na danej platformie, co przełoży się na lepsze targetowanie, wyższy wskaźnik klikalności (CTR) oraz niższy koszt kliknięcia (CPC). Reklamy niedopasowane do wymiarów platformy mogą nie wyglądać atrakcyjnie, co poskutkuje mniejszym zaangażowaniem i gorszymi wynikami kampanii,
  • lepsze dostosowanie do kontekstu platformy – każda platforma społecznościowa ma swój własny kontekst i sposób, w jaki użytkownicy konsumują treści. Pomyśl na przykład o LinkedInie. Jakie treści na nim widujesz? Na tej platformie dominują treści profesjonalne, a grafiki są dopasowane do bardziej formalnego stylu i mają odpowiednie proporcje, które nie wyglądają zbyt krzykliwie. Jako przeciwwagę weźmy Instagram albo Pinterest – treści na obu platformach są bardziej wizualne, ważne jest więc, aby grafika była wyrazista i dobrze dopasowana do interfejsu mobilnego. Dostosowanie grafiki do specyfiki platformy zwiększa jej spójność z otoczeniem, co sprawia, że jest lepiej odbierana przez użytkowników,
  • zwiększenie zaangażowania – jak działa fajna, dobrze przygotowana grafika? Ma większe szanse na generowanie zaangażowania w postaci polubień, udostępnień czy komentarzy. Wysoka jakość grafiki, która jest dopasowana do wymogów platformy, przyciąga wzrok, a to zapewni większą aktywność użytkowników,
  • profesjonalny wizerunek marki – nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że korzystanie z odpowiednich rozmiarów grafik na różnych platformach pokazuje, że marka dba o szczegóły i jest świadoma specyfiki poszczególnych kanałów komunikacji. To buduje wizerunek profesjonalizmu i dbałości o jakość.

Poniżej znajdziesz wymiary grafik dla poszczególnych platform mediów społecznościowych w 2024 roku. Pamiętaj o tym, że wymiary te mogą się zmieniać. Pod każdym zestawieniem znajdziesz link do źródła, gdzie możesz sprawdzić, czy nadal są aktualne.

Wymiary grafik i wideo na YouTube

Gdy będziesz tworzyć grafiki na YouTube, warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Przede wszystkim, miniatury powinny być atrakcyjne wizualnie i czytelne nawet w małym rozmiarze. Wyraziste kolory i kontrasty przyciągają uwagę, a prosty, zrozumiały przekaz graficzny ułatwia odbiorcom szybkie zrozumienie tematu. Jeśli chodzi o tekst na miniaturze, to powinien być krótki i wyraźny, najlepiej, gdyby były to maksymalnie 3-4 słowa. Ważne jest również, aby grafika była spójna z marką kanału oraz zgodna z treścią filmu (unikaj clickbaitów, a Twoi widzowie Ci za to podziękują). Szczegółową rozpiskę poprawnych rozmiarów grafik na YouTube znajdziesz poniżej:

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Miniaturka wideo 1280 x 720 (proporcje 16:9)
Okładka kanału/cover photo 2048 x 1152
Avatar/zdjęcie profilowe 800 x 800
Grafika na kartę społeczności 1080 x 1080
Przycisk subskrypcji 150 x 150
Logo marki 800 x 800
Wideo (HD) 1280 x 720
Wideo (Full HD) 1920 x 1080
Wideo (2K) 2560 x 1440 px
Wideo (4K/Ultra HD) 3840 x 2160
Wideo (8K) 7680 x 4320

Wskazówki

  • Dla okładki kanału bezpieczny obszar dla tekstu i logo to 1546 x 423 px.
  • YouTube obsługuje różne rozdzielczości, ale najlepsza jakość wideo jest dostępna w formatach 4K i 8K.

Formaty wideo wspierane przez serwis YouTube

.MOV
.MPEG-1
.MPEG-2
.MPEG4
.MP4
.MPG
.AVI
.WMV
.MPEGPS
.FLV
3GPP
WebM
DNxHR
ProRes
CineForm
HEVC (h265)

Wskazówki

  • Wideo najlepiej tworzyć w formatach MP4 z kodekiem wideo H.264 i kodekiem audio AAC, który zapewnia wysoką jakość przy stosunkowo niewielkim rozmiarze pliku. To też najpopularniejszy format, wspierany przez największą liczbę serwisów internetowych oraz przeglądarek.

Zalecana szybkość transmisji obrazu dla przesyłanych treści SDR

Typ | Szybkość transmisji filmu, standardowa liczba klatek (24, 25, 30) | Szybkość transmisji filmu, duża liczba klatek (48, 50, 60)

8K 80–160 Mb/s 120–240 Mb/s
2160p (4K) 35–45 Mb/s 53–68 Mb/s
1440p (2K) 16 Mb/s 24 Mb/s
1080p 8 Mb/s 12 Mb/s
720p 5 Mb/s 7,5 Mb/s
480p 2,5 Mb/s 4 Mb/s
360p 1 Mb/s 1,5 Mb/s

Zalecana szybkość transmisji obrazu dla przesyłanych treści HDR

Typ | Szybkość transmisji filmu, standardowa liczba klatek (24, 25, 30) | Szybkość transmisji filmu, duża liczba klatek (48, 50, 60)

8K 100–200 Mb/s 150–300 Mb/s
2160p (4K) 44–56 Mb/s 66–85 Mb/s
1440p (2K) 20 Mb/s 30 Mb/s
1080p 10 Mb/s 15 Mb/s
720p 6,5 Mb/s 9,5 Mb/s
480p Nieobsługiwane Nieobsługiwane
360p Nieobsługiwane Nieobsługiwane

Zalecana szybkość transmisji dźwięku w przesyłanych filmach

Typ | Szybkość transmisji dźwięku w kb/s

Mono 128
Stereo 384
5.1 512

Źródło wymiarów wideo
Źródło wymiarów grafik
Źródło formatów plików
Źródło szybkości transmisji bitów

Wymiary grafik na Facebooka

Na Facebooku każda grafika powinna być dostosowana do odpowiednich wymiarów, aby wyglądała dobrze na różnych urządzeniach. Trzeba zadbać również o to, żeby była atrakcyjna wizualnie, czytelna i spójna z marką. Unikaj nadmiaru tekstu – Facebook preferuje obrazy z mniejszą ilością tekstu, co może wpływać na zasięg postów. Dodatkowo warto korzystać z wyrazistych kolorów i kontrastów, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Pamiętaj także o optymalizacji plików pod kątem szybkości ładowania, najlepiej dodawaj grafiki w formacie JPEG lub PNG.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Zdjęcie profilowe/avatar 800 x 800
Zdjęcie w tle/cover photo 820 x 312
Post (poziomy) 1200 x 630
Post (pionowy) 1080 x 1350
Post (kwadratowy) 1080 x 1080
Zdjęcie tła grupy/cover photo grupy 820 x 312
Zdjęcie w tle fanpage 820 x 312
Zdjęcie w tle wydarzenia/cover photo wydarzenia 1200 x 628 pikseli
Karuzela 1080 x 1080
Stories 1080 x 1920
Zdjęcie przy linku 1200 x 630
Wideo (poziome) 1280 x 720
Wideo (pionowe) 720 x 1280

Wskazówki

  • Zdjęcie profilowe zostanie przycięte do koła – upewnij się, że wszystkie ważne elementy będą dobrze widoczne.
  • W przypadku Stories pozostaw 250 px górnej i dolnej części bez tekstu. Nie dodawaj też obrazu o szerokości mniejszej niż 500 pikseli.
  • Idealny rozmiar pliku, który sprawi, że grafika będzie się szybciej ładowała, powinien być mniejszy niż 100 KB.
  • Powinieneś przesłać grafikę w formacie JPG, aby uniknąć kompresji. Jeżeli natomiast Twoja grafika zawiera tekst, wybierz format PNG, aby poprawić jego jakość i uniknąć pikselozy.
  • Gdy dodasz grafikę jako okładkę wydarzenia, nie możesz jej usunąć. Możesz ją tylko wymienić na inną.
  • Wideo jako cover photo jest wyświetlane tylko w wersji desktopowej. Na mobile jako zdjęcie w tle będzie wyświetlała się wybrana klatka z wideo.

Źródło minimalnych rozmiarów obrazu na potrzeby reklam
Źródło wymiarów grafik na prywatnym profilu
Źródło wymiarów grafik w grupie

Wymiary grafik na Instagramie

Instagram to platforma wizualna, więc estetyka grafiki jest kluczową sprawą ;) Pamiętaj o odpowiednich wymiarach dla różnego rodzaju postów, a także o tym, aby grafiki były spójne z marką, używały wyrazistych kolorów i miały wysoką jakość. Tych kilka szczegółów zapewni Ci uwagę użytkowników – od Ciebie zależy, czy zostaną na dłużej. Tekst na grafikach powinien być minimalny i czytelny, a kluczowe elementy powinny znajdować się w centrum, aby uniknąć przycięcia. W przypadku Stories grafiki powinny być w formacie pionowym i dobrze widoczne na różnych urządzeniach. Trzymanie się tych zasad pomoże Ci w budowaniu atrakcyjnego i profesjonalnego profilu.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Zdjęcie profilowe 800 x 800
Kwadratowe zdjęcie (feed) 1080 x 1080
Pionowe zdjęcie (feed) 1080 x 1350
Poziome zdjęcie (feed) 1080 x 566
Miniaturka zdjęcia (profil) 161 x 161
Stories/Reels 1080 x 1920
Karuzela (pozioma) 1080 x 566
Karuzela (pionowa) 1080 x 1350
Karuzela (kwadrat) 1080 x 1080

Wskazówki

  • Zdjęcie profilowe na Instagramie pojawia się jako kółko – upewnij się, że wszystkie istotne elementy znajdują się na środku obrazu, aby uniknąć ich ucięcia.
  • W przeciwieństwie do innych platform mediów społecznościowych Instagram nie pozwala obserwatorom kliknąć zdjęcia profilowego, aby je powiększyć. Zadbaj o to, aby obraz był widoczny prawidłowo pomimo niewielkich rozmiarów.
  • W przypadku Stories rozważ pozostawienie 250 pikseli od góry i 340 pikseli od dołu bez tekstu, logo czy innych kluczowych elementów grafiki. Dzięki temu nie zasłonisz ich ikoną profilu, CTA albo funkcjami aplikacji (serduszkiem, prześlij dalej, nazwą profilu). Instagram zaleca pozostawienie pustego miejsca w takich proporcjach: ok. 14% górnej części, 35% dolnej części i 6% po każdej stronie.

Źródło wymiarów grafik
Źródło wymiarów rolek

Wymiary grafik na LinkedIn

Tworząc grafiki na LinkedIn, warto pamiętać o profesjonalnym i estetycznym wyglądzie, który odzwierciedla charakter biznesowy platformy. Kluczowe jest dostosowanie wymiarów grafik. Powinny być także spójne z marką, używać stonowanych, ale wyrazistych kolorów, i być wysokiej jakości. Pamiętaj także o tym, aby unikać nadmiaru tekstu na grafikach – jeśli jest on niezbędny, powinien być krótki i czytelny. Zachowanie profesjonalizmu i klarowności w grafikach pomaga w budowaniu wiarygodności i przyciąganiu właściwej grupy odbiorców na LinkedIn.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach


Zdjęcie profilowe na koncie osobistym (avatar) 400 x 400
Zdjęcie profilowe na koncie firmowym (logo) 300 x 300
Zdjęcie grupy (logo) 300 x 300
Zdjęcie w tle na koncie osobistym 1584 x 396
Zdjęcie w tle na koncie firmowym 1128 x 191
Zdjęcie w tle grupy 1536 x 768
Grafika w poście/karuzela (poziom) 1920 x 1080
Grafika w poście/karuzela (kwadrat) 1080 x 1080
Grafika przy linku 1200 x 627
Wideo 4096 x 2304 (maksymalnie)

Wskazówki

  • Zdjęcie w tle/cover photo jest inaczej przycinane na komputerach, a inaczej na telefonie – zanim wrzucisz konkretną grafikę, sprawdź, jak będzie wyglądała na obu urządzeniach.
  • Upewnij się, że rozmiar zdjęcia w tle jest mniejszy niż 8 MB.

Źródło wymiarów grafik

Wymiary grafik na X

W przypadku tej platformy społecznościowej pamiętaj o prostocie i klarowności przekazu. Grafiki powinny być wyraziste, z minimalnym tekstem, aby łatwo przyciągnąć uwagę w dynamicznie przewijanym feedzie. Istotne jest także, aby grafiki były spójne z tonem marki i miały wysoką jakość, unikniesz tym samym rozmycia lub niskiej rozdzielczości. Dobrze jest także pamiętać o proporcjach 16:9, które są najlepiej dostosowane do wyświetlania na X. Warto unikać zbyt skomplikowanych elementów, aby przekaz był jasny i natychmiastowy.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Zdjęcie profilowe (avatar) 400 x 400
Zdjęcie w tle/cover photo 1500 x 500
Grafika w poście (pozioma) 1200 x 675
Grafika w poście (pionowa) 675 x 1200
Grafika w poście (kwadrat) 800 x 800
Karuzela 1200 x 675
Zdjęcie przy linku 800 x 418
GIF w poście 1200 x 675

Źródło wymiarów grafik na profilu prywatnym

Źródło wymiarów grafik w reklamach

Wymiary grafik na TikToku

Jeśli chcesz stworzyć grafiki na TikToka, warto pamiętać o tym, że platforma jest silnie zorientowana na treści wideo i mobilne, więc grafiki muszą być dostosowane do pionowego formatu. Kluczowe jest także, aby grafiki były dynamiczne, kolorowe i angażujące. Niech przyciągają uwagę w krótkim czasie. Unikaj nadmiaru tekstu i umieszczaj go w centralnej części ekranu (na krawędziach może pojawić się interfejs aplikacji). Twoje grafiki powinny być spójne z kreatywnym stylem platformy, ale jednocześnie zgodne z tożsamością marki, aby wyróżnić się w szybko przewijanym feedzie TikToka.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Zdjęcie profilowe 200 x 200
Wideo (pionowe) 1080 x 1920
Wideo (poziome) 1920 x 1080
Grafika w TikTok Stories 1080 x 1920
Grafika w TikTok Ads 1080 x 1920
Karuzela 1080 x 1920
Wideo w reklamie 720 x 1280

Wymiary grafik na Pinterest

Pinterest skupia się na inspirujących, estetycznych i wysokiej jakości obrazach. Grafiki tworzone na tę platformę powinny być wizualnie atrakcyjne, z wyraźnymi, czytelnymi tekstami i zachowaną spójnością z tematyką lub marką. Ważne jest również umieszczenie najważniejszych informacji w górnej części obrazu, aby były widoczne nawet w miniaturze. Dobrze jest stosować jasne kolory i kontrasty, które przyciągną uwagę i zachęcą do kliknięcia. Pamiętaj także, aby grafiki były zoptymalizowane pod kątem wysokiej jakości – to wyróżni je spośród innych pinów.

Rodzaj grafiki | Rozmiar w pikselach

Zdjęcie profilowe 165 x 165
Zdjęcie w tle/cover photo 800 x 450
Pin 1000 x 1500
Pin (kwadrat) 1000 x 1000
Story Pin 1080 x 1920
Kolekcje pinów 1000 x 1000 albo 1000 x 1500
Karuzela 1000 x 1500

Źródła wymiarów grafik

Wymiary grafik w Google Ads

Grafiki powinny być przede wszystkim dostosowane do zalecanych wymiarów dla konkretnego rodzaju kampanii. Istotne jest także, aby były wyraźne, atrakcyjne i zrozumiałe, z minimalną ilością tekstu, który powinien być czytelny i zwięzły. Używaj wysokiej jakości obrazów i wyraźnych przycisków CTA (wezwanie do działania), które zachęcą do kliknięcia. Grafiki powinny być spójne z brandingiem i treścią reklamy, a także zoptymalizowane pod kątem szybkiego ładowania, aby zapewnić pozytywne doświadczenia użytkowników.

Kwadratowe i prostokątne | Rozmiar w pikselach

Mały kwadrat 200 × 200
Pionowy prostokąt 240 × 400
Kwadrat 250 × 250
Potrójny ekran panoramiczny 250 × 360
Baner śródtekstowy 300 × 250
Duży prostokąt 336 × 280
Netboard 580 × 400

Wieżowiec | Rozmiar w pikselach

Wieżowiec 120 × 600
Szeroki wieżowiec 160 × 600
Reklama na pół strony 300 × 600
Pionowo 300 × 1050

Długi baner | Rozmiar w pikselach

Baner 468 × 60
Długi baner 728 × 90
Górny baner 930 × 180
Duży długi baner 970 × 90
Billboard 970 × 250
Panorama 980 × 120
Billboard PL 750 × 100
Podwójny Billboard PL 750 × 200
Potrójny Billboard PL 750 × 300

Urządzenia mobilne | Rozmiar w pikselach

Baner na komórki 300 × 50
Baner na komórki 320 × 50
Duży baner na komórki 320 × 100

Źródła wymiarów grafik

Podsumowanie

Aktualne trendy i przyszłe zmiany w 2024

Aktualne trendy w grafikach i wideo w mediach społecznościowych koncentrują się na autentyczności, interaktywności i krótkiej formie. Użytkownicy platform rozrywkowych coraz bardziej cenią treści, które wydają się mniej wyreżyserowane i bardziej naturalne, co prowadzi do wzrostu popularności spontanicznych, surowych nagrań oraz zdjęć. Reels na Instagramie, TikTok czy YouTube Shorts są przykładami krótkich form wideo, które dominują, oferując szybki dostęp do treści w dynamiczny i angażujący sposób. Ponadto grafiki interaktywne, takie jak quizy, ankiety czy filtry AR, zyskują na popularności, pozwalając użytkownikom na bezpośrednią interakcję z treścią. Coraz większy nacisk kładzie się również na personalizację, gdzie treści są dostosowywane do indywidualnych preferencji odbiorców, co z kolei przekłada się na wzrost ich zaangażowania.

W przyszłości trendy w grafikach i wideo w mediach społecznościowych będą ewoluować w kierunku jeszcze większej personalizacji i immersji. Technologie takie jak sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość będą odgrywać kluczową rolę, umożliwiając tworzenie bardziej spersonalizowanych i interaktywnych doświadczeń dla użytkowników. Możemy spodziewać się wzrostu popularności treści w 3D oraz wideo w formacie VR, które pozwolą na głębsze zanurzenie się w prezentowanej rzeczywistości. Jednocześnie, potrzeba autentyczności i spontaniczności nie zniknie, co może prowadzić do większej integracji narzędzi umożliwiających natychmiastowe tworzenie i udostępnianie treści w czasie rzeczywistym, bezpośrednio z urządzeń mobilnych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w temacie video to koniecznie sprawdź nasz artykuł: czy warto inwestować w video marketing!

Komentarze

Oscar Rak

O Autorze

Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.

Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.

Podobne artykuły

Odbierz dostęp
do darmowego kursu

dołącz do ponad 1000 osób, które zaczęły już tworzyć video.

Dzięki! Jesteś zapisany i niedługo otrzymasz pierwszy mail z wideo-wskazówkami :)
Ups! Pojawił się problem z przesłaniem Twojego zapisu.

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu wysyłania na wskazany przez Ciebie adres e-mail informacji handlowych o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z serwisami oscarrak.pl. Będzie to marketing bezpośredni, do realizacji którego wykorzystam Twoje telekomunikacyjne urządzenia końcowe. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Goodkloo Oskar Rak prowadzący działalność gospodarczą w Studzienicach (43-215) przy ul. Wilcza 41, NIP 6381821859. Przysługuje Tobie prawo do cofnięcia zgody, żądania wglądu do Twoich danych, wniesienia sprzeciwu co do ich przetwarzania, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania. Więcej informacji o tym jak przetwarzam Twoje dane znajdziesz na Polityką Prywatności.