No to jak zrobić logo? Dobre logo jest nie tylko ładne, ale i bardzo ważne w budowaniu wizerunku marki. To integralny pierwiastek, którego nie można bagatelizować. Właśnie dlatego musi ono być przejrzyste, nietuzinkowe, a przede wszystkim – spójne z resztą elementów tworzących całość.
Stworzenie idealnego logo nie trwa kilku sekund: wymaga dobrego przemyślenia tematu (prawdopodobnie) dziesiątek szkiców i wielu godzin spędzonych nad rozmyślaniem co by tu jeszcze poprawić. Jednak nie zniechęcaj się, bo wysiłek włożony w ten proces na pewno zaprocentuje w przyszłości!
Spis treści artykułu
Zanim jednak zaczniesz szkicować swój logo musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- co chcesz komunikować za pomocą swojej marki?
- jaka jest misja twojej marki?
- jak chcesz być odbierany, jakie emocje chcesz wzbudzać?
- kto jest Twoją grupą docelową?
- jakie usługi lub produkty oferuje firma?
- co jest charakterystyczne dla Twojej marki?
Dlaczego logo ma znaczenie?
- buduje wizerunek firmy i to od niego zależy, czy odbiorcy będą postrzegali twoją markę, jako profesjonalną, wiarygodną, o ugruntowanej pozycji, czy może jednak świeżą, kreatywną?
- jest narzędziem marketingowym o wielkiej mocy. Pomyśl tylko, z czym kojarzy się prosty symbol Chanel? Luksus, ekskluzywność, szyk, elitarność. Ponadto, posiadanie nawet małego gadżetu z logo tej marki, jest gwarantem osiągnięcia wysokiego statusu społecznego. Ponadto (może zamiast ‘ponadto’ dać ‘Oprócz tego’? bo inaczej jest powtórzenie) logo wzmacnia lojalność klientów.
- kolor ma znaczenie! Projektując idealne logo zwróć szczególną uwagę na kolorystykę, ponieważ konkretne barwy burzą określone odczucia, spójrz:
KOLOR | SKOJARZENIA |
zielony | relaks, spokój, zaufanie, natura, nadzieja, pokój |
czerwony | emocjonalność, siła, pasja, zaufanie, miłość, intensywność, agresja |
czarny | powaga, ekskluzywność, luksus |
żółty | radość, energia, słońce, świeżość |
niebieski | zaufanie, komfort, spokój, wiara, zrozumienie, pewność siebie |
różowy | miłość, kobiecość, ciepło, sensualność, romantyzm |
fioletowy | nostalgia, romantyzm, szyk |
brązowy | niezawodność, wsparcie, rzetelność |
pomarańczowy | entuzjazm, kreatywność, zdeterminowanie |
No to jak zrobić logo? 5 żelaznych zasad tworzenia logo:
- Less is more – im prostsza grafika, tym łatwiej ją zapamiętać. Wystarczy spojrzeć na logo Nike czy Apple! Ich prościej nie dało się zrobić, a przecież każdy je zna. Ten trend utrzymuje się od wielu lat, a największe brandy na potęgę upraszczają swoje loga.
- Rozważnie dobieraj barwy! Unikaj odcieni, które rażą po oczach, a jeśli decydujesz się na różnokolorowy logo – zadbaj o to, aby kolory dobrze razem wyglądały. Jeśli masz wątpliwości podczas parowania ich, zajrzyj na tę stronę: Kliknij tutaj. Ona na 100% pomoże Ci uniknąć kolorowego fakapu.
- Czcionka (Font? 😀 ) ma znaczenie! Pamiętaj, że nie może być za mała, zbyt fikuśna, bo odbiorcy mogą źle zrozumieć tekst, a przecież ma on pomagać – nie szkodzić.
- Nie rób logo pod wpływem chwili! Spokojnie usiądź, pomyśl i odpowiedz sobie na pytania: z czym kojarzy się moja marka? Co staram się przekazać za jej pomocą? Nie trzymaj się ram w procesie twórczym! Pamiętaj, że oryginalność działa działa na twoją korzyść!
- Logo innych marek mogą być dla Ciebie tylko i aż INSPIRACJAMI! Ta zasada jest bardzo prosta – po prostu nie kopiuj prac innych marek (projektantów? bo marek znów się powtarza). Możesz się nimi inspirować podczas burzy mózgów, ale pamiętaj, że najlepszym logiem (logo- bo tego słowa się nie odmienia 😉 ), będzie to, stworzone przez Ciebie. Dlatego szkicuj, myśl, inspiruj się, a na pewno stworzysz coś unikatowego i najważniejsze: w 100% twojego!
Teraz zabierzmy się do działania! Poniżej przedstawię Ci trzy sposoby jak zrobić logo za friko!
Sposób 1: PicMonkey
- Wejdź na: https://www.picmonkey.com
- Wybierz opcję: design, po czym kliknij na: Custom size
- Wpisz preferowany rozmiar i kliknij Make it!
- Zaznacz opcję Transparent canvas. To sprawi, że tło twojego loga będzie przeźroczyste.
- Kliknij na kształt motyla (Ovelays). W tej zakładce wybierzesz strukturę loga (logo). Możesz nie tylko skorzystać z darmowych sygnatur, ale również wgrać kształt z komputera (klikając w button: add your own).
- Kiedy zdecydujesz się na konkretny kształt, możesz zmieniać kolor środka i obrysu oraz stopień przezroczystości.
- Czas na tekst! Kliknij na literę T, a rozwiniesz menu tekstowe, w którym wybierzesz czcionkę proponowaną przez narzędzie (wtedy wybierz: Ours), bądź z twojego komputera (Yours)
- Kiedy twoje logo jest gotowe możesz je zapisać klikając Save
Sposób 2: Canva
- Wejdź na: https://www.canva.com/ i zarejestruj się.
- Kliknij w: Utwórz projekt, przejdź do działu materiały marketingowe i wybierz logo.
- Wybierz układy i wyszukaj interesujący cię format. Pamiętaj, że bardzo prosto możesz dowolnie edytować każdy jego element.
- Kiedy stworzysz logo odpowiadające twoim oczekiwaniom, kliknij Pobierz, a logo zostanie zapisane na twoim komputerze.
Sposób 3: Logomkr
- Wejdź na https://logomakr.com
- Wyszukaj odpowiednią grafikę lub kształt. Wielkość obiektów możesz zmieniać przeciągając kwadraciki po bokach, a kolor- używając kubełka z farbą.
- Dodaj tekst. W górnej części okna masz możliwość zmienienia czcionki.
- Jeśli już nie potrzebujesz niczego dodawać, zapisz logo klikając na dyskietkę. I voila, masz swoje logo!
Używanie logo z wyżej wymienionych programów
Warto zaznaczyć, że każdy z wyżej wymienionych programów posiada licencję i to właśnie ona reguluje w jaki sposób możemy używać dostępnych tam zasobów. Przed skorzystaniem z jakiegokolwiek programów koniecznie jest zapoznanie się z jego licencją!
Jeżeli wykorzystujecie grafiki, które dostępne są w programie (niezależnie od tego czy są darmowe, czy płatne) do tworzenia logo (ale także szablonów kartek, zaproszeń i innych elementów, które później odsprzedajecie), to łamiecie warunki licencji programu. – Zebza.net
Ten temat został świetnie opisany dla blogu Natalii Bienias. Zapraszam do zapoznania się z całym artem.
Proces tworzenia logo może nie jest najprostszy, bo wymaga dużo myślenia, uwagi i wychodzenia poza ramy. Pamiętaj jednak, że ten wysiłek nigdy nie pójdzie na marne, bo posiadanie dobrze przemyślanego znaku rozpoznawczego niesie za sobą same profity! Jeśli brakuje ci inspiracji i pomysłów – daj sobie na luz (albo ‘wrzuć na luz’ albo ‘daj sobie trochę luzu’ nie robiłabym miksu z dwóch tych wyrażeń 😀 ), ale zawsze miej temat z tyłu głowy, bo może akurat właśnie TEN ideał pojawi się w twojej głowie (‘w Twojej wyobraźni’ albo ‘w Twoim umyśle’ bo głowa jest zdanie wyżej) w najmniej spodziewanym momencie.
Życzę Ci wytrwałości i mocno trzymam kciuki za Twój projekt 🙂