ŁADOWANIE 1 / 1 – Gdzie publikować podcasty.jpg SZCZEGÓŁY ZAŁĄCZONEGO PLIKU Gdzie publikować podcasty

Gdzie publikować podcast?

Jeżeli natomiast nagrałeś już swój pierwszy odcinek podcastu i aż korci Cię, aby puścić go w świat, to prawdopodobnie zastanawiasz się, jak właściwie się do tego zabrać?

Na początku zachęcam do przeczytania mojego dziewiczego wpisu na temat podcastów, który rozjaśni w Twoim mózgu obszary związane z podstawowymi informacjami na temat tego rosnącego w siłę medium. Jeśli nie wiem czym jest podcast koniecznie przeczytaj. 

Dla mnie samego pierwszym zaskoczeniem był fakt, że mojego świeżo upieczonego podcastu nie mogę bezpośrednio wrzucić na Spotify, czy iTunes, a przecież to tam właśnie najczęściej zaglądam, kiedy chcę sięgnąć po ciekawą audycję do przesłuchania. Na najpopularniejsze serwisy streamingowe typu Spotify, czy iTunes nie możecie bezpośrednio wrzucić swojego podcastu. Jak więc sprawić, aby można było nas tam znaleźć? Nie jest to nic trudnego i jestem pewien, że po przeczytaniu tego krótkiego artykułu bez problemu poradzisz sobie z dystrybucją swojego podcastu w Internecie.

Dom dla Twojego podcastu, czyli HOSTING

Pierwszą rzeczą, o którą musimy zadbać, jest hosting dla naszego podcastu, czyli miejsce, w którym będziemy przechowywać pliki mp3 naszej “audycji”. Potrzebujemy swojego rodzaju magazynu danych. To tutaj zawsze będziemy wrzucać nasze pliki z odcinkami, nadawać im tytuły, dodawać opisy i wrzucać okładki. Do wyboru mamy obecnie bardzo szeroką ofertę rozmaitych serwisów przechowujących dane, zarówno tych darmowych, jak i te płatnych. Jakie są pomiędzy nimi różnice?

Darmowe hostingi

Darmowe hostingi mają swoje ograniczenia, najczęściej w postaci ilości udostępnianych danych/odcinków na miesiąc, ale jest to chyba najlepsze rozwiązanie, jeśli stawiasz pierwsze kroki w świecie podcasterów.

Anchor
Nie jest to sponsorowany artykuł, ale uważam, że Anchor to aktualnie najlepszy darmowy hosting dla podcastów dostępny na rynku. Ma on nielimitowany transfer danych i znajdziemy tam rozbudowany pakiet funkcji, między innymi: statystyki, monetyzacja, dedykowany kanał RSS i dodatkowo posiada przyjazny interfejs użytkownika.

SoundCloud
Podcasty stały się popularne był on głównie znany jako serwis streamujący muzykę twórców niezależnych. Dlatego też SoundCloud posiada potencjalnie dużą bazę użytkowników, którzy mogą stać się słuchaczami Twojego podcastu, co jest dużym plusem na tle innych serwisów. Od jakiegoś czasu platforma oferuje również rozbudowane możliwości dla twórców audycji. W darmowej opcji jesteśmy ograniczeni do 3 godzin nagrań miesięcznie, mamy okrojone statystyki i możliwości monetyzacji oraz pozbawieni jesteśmy niektórych funkcji pomocnych przy dystrybucji naszej audycji.

Acast
Darmowa, dobrze zaprojektowana platforma. Warto zwrócić uwagę, że darmowa wersja nie posiada limitu danych, jak w większości przypadków. Znajdziemy też tutaj podstawowe statystyki i dedykowany kanał RSS, czyli wszystkie podstawowe elementy, których potrzebujemy do rozpoczęcia przygody z podcastami.

Płatne hostingi

Płatne hostingi to dobre rozwiązanie dla osób nagrywających dużo podcastów oraz dla wszystkich tych, którzy cenią sobie bardziej rozbudowane funkcje i nienaganną obsługę klienta.

Spreaker

Spreaker posiada również darmowy wariant, jednak jest on znacznie okrojony z funkcji, które są główną zaletą tej platformy w jej płatnej wersji. Darmowy wariant wprowadza ograniczenia w postaci limitu miesięcznego transferu danych: pliki audio do 5 godzin miesięcznie, brak możliwości monetyzacji, ograniczenie do podstawowych statystyk.
Jeżeli natomiast jesteście w stanie przeznaczyć kilka dolarów miesięcznie na hosting, to Spreaker da Wam wgląd w szczegółowe statystyki i umożliwia korzystanie z licznych funkcji ułatwiających życie i poprawiających jakość Waszego podcastu, jak na przykład: duże możliwości customizacji, zwiększony, bądź nielimitowany transfer i możliwość rozbudowanej monetyzacji.

Captivate

To stosunkowo nowa, rozwijająca platforma, wyróżniająca się przyjaznym, minimalistycznym interfejsem użytkownika i oprócz standardowych funkcji, jakich możemy spodziewać się po płatnym hostingu, na Captivate mamy możliwość dołączenia nielimitowanej ilości członków załogi, która będzie zarządzać podcastem. Jest to bardzo przydatna opcja w momencie, kiedy podcast jest współtworzony przez więcej niż jedna osobę.

Blubrry

Mocną stroną tej platformy jest kompatybilność z WordPressem. Dzięki dedykowanemu pluginowi, który możecie grać sobie do Waszej strony na wordpressie, bez problemu i w bezpieczny sposób umieścić Wasz podcast na stronie www. Oprócz tego, standardowo znajdziemy statystyki, monetyzację i rozbudowane funkcje publikacji.

 

Dlaczego nie WordPress?

Niektórzy z Was zapewne mają już wykupiony hosting pod własne strony internetowe i może zastanawiacie się, czy nie moglibyście swoich plików podcastu trzymać właśnie tam? Jeżeli nie jesteś specjalistą WordPressa, lub programistą, to zdecydowanie odradzam tę opcję.

WordPress ma to do siebie, że zdarza mu się wykrzaczyć naszą stronę. Czasem nie spodoba mu się nowo-zainstalowana wtyczka, czasem sknocimy coś dłubiąc przy kodzie strony, a czasem po prostu z niewiadomych przyczyn nasza strona po prostu przestaje działać. Nie istnieje gorsza reklama niż niedziałająca strona z naszym podcastem. Ponadto może się okazać, że nasz motyw nie jest wystarczająco zoptymalizowany pod podcasty, na czym ucierpi prędkość wczytywania strony, co również bardzo zniechęca użytkowników do korzystania z niej.

Kiedy mamy już wybrany hosting i skonfigurujemy konto naszego autorskiego podcastu, na które będziemy wrzucać nasze podcastowe pliki audio, to następnym krokiem jest wygenerowanie łącza/kanału RSS (Really Simple Syndication). Tak, tego samego RSS, który był wielkim boomem wśród twórców i blogerów wszelakiej maści 10 lat temu. Jeżeli czytaliście mój pierwszy wpis o podcastach, to doskonale już wiecie, czym jest RSS i dlaczego jest on dzisiaj wciąż bardzo popularny.

Najczęściej kanał RSS jest automatycznie generowany wraz z założeniem konta w danym serwisie hostingowym i wystarczy wejść w odpowiednią zakładkę na swoim koncie, aby móc skopiować bezpośredni link do naszego kanału RSS. Dla przykładu tak wygląda ta czynność na Anchorze:
Tym szybkim sposobem nasz podcast został podłączony do Internetu i teraz czeka już tylko na dalszą dystrybucję w serwisach streamingowych.

Zawsze pamiętajcie o backupie danych! Wyobraźcie sobie, że przez lata pracujecie nad podcastem, który liczy 100+ plus odcinków, trzymanych na jednym serwisie hostingowym i pewnego pięknego dnia, Wasz serwis hostingowy pada ofiar ataku hakerskiego, który skutkuje wyczyszczeniem wszystkich danych. Tego byśmy bardzo nie chcieli, dlatego należy robić kopie zapasowe danych, które są dla nas ważne. Niech te pliki leżą sobie na jakimś nieużywanym dysku, który będzie się kurzył na naszym biurku, ale niech takie miejsce z kopiami zapasowymi istnieje. W dzisiejszych czasach to podstawa.

 


To gdzie dystrybuować podcasty?

Tutaj trafiamy w końcu do miejsca, które wszyscy znamy i lubimy. Końcowy przystanek publikacji naszego dzieła- DYSTRYBUCJA, czyli Apple Podcast, Spotify, Google Podcasts i inne. Serwisy hostingowe często starają nam się ułatwić proces dystrybucji naszego podcastu i pozwalają w sposób zautomatyzowany udostępnić naszą audycję na najpopularniejsze platformy streamingowe w sieci z poziomu witryny. Jeżeli natomiast chcesz samodzielnie decydować, na które platformy trafi twój podcast, to musisz znaleźć bezpośredni link do łącza RSS na wybranym wcześniej serwisie hostingowym (np. Anchor) i udostępnić go w wybranym serwisie streamingowym (np. Spotify). Czynność tę wykonujesz tylko jeden raz, ponieważ po podlinkowaniu kanału RSS, informacje związane z pojawieniem się nowego odcinka u Twojego hosta z plikami audio, będą aktualizowana automatycznie i kolejne części podcastu będą pojawiać się na bieżąco wszędzie tam, gdzie podepniesz swój kanał RSS.

Na dzień dzisiejszy największą biblioteką audio-podcastową może poszczycić się Apple Podcasts i to właśnie tam powinniśmy wrzucić nasz podcast w pierwszej kolejności. Warto wiedzieć, że Apple jest swojego rodzaju agregatorem treści i z jego bibliotek korzysta wielu niezależnych dystrybutorów treści, więc umieszczając tam naszą audycję, trafimy automatycznie do szerszego grona słuchaczy. Ponadto, w Polsce ogromną popularnością cieszy się również wszystkim znany Spotify, za sprawą którego drastycznie zmalał problem piractwa w Polsce. Wybór platform do odsłuchiwania audio jest obecnie bardzo duży i zdecydowanie polecam skorzystanie z jak najliczniejszej grupy dystrybutorów, dzięki czemu Wasz po prostu podcast trafi do większej ilości odbiorców.

Najpopularniejsi dystrybutorzy na dzień dzisiejszy to:

  • Apple Podcasts
  • Spotify
  • Google Podcasts
  • Stitcher

Inni dystrybutorzy, o których warto wiedzieć:

  • Breaker
  • Castbox
  • Overcast
  • Pocket Casts
  • RadioPublic

Nie takie straszne dystrybuowanie podcastu jak się patrzy! Na koniec mam dla Was jeszcze szybką grafikę-ściągę podsumowującą informacje zawarte w powyższym wpisie. Rynek podcastów w Polsce wciąż raczkuje, dlatego jest to najlepszy moment, aby rozpocząć swoją przygodę z tym medium. Następnym razem opiszę Wam, jak wygląda produkcja podcastu od kuchni. Pogadamy o sprzęcie, ustawieniach, obróbce i innych technicznych aspektach związanych z nagrywaniem podcastów.

 
Źródła:

https://podcasters.spotify.com/faq
https://itunespartner.apple.com/podcasts/articles/getting-started_basics
https://www.youtube.com/watch?v=6fbdB-pmWFA&t=942s
https://www.youtube.com/watch?v=kFo508bTK_A&t=1s
https://www.podomatic.com/faq
https://www.stitcher.com/faqs
https://convertkit.com/podcast-hosting
https://www.thepodcasthost.com/websites-hosting/how-to-upload-a-podcast/
https://help.soundcloud.com/hc/en-us/articles/115003451347

More Stories
SMOGOWY PORADNIK cz.1 – jaki oczyszczacz powietrza kupić do domu w 2020?