Jaki sprzet wybrac do webinarow

Jaki sprzęt wybrać do webinarów i transmisji na żywo?

Odpowiedni sprzęt do prowadzenia webinarów i streamów to połowa sukcesu. Jeśli zastanawiasz się jaki sprzęt wybrać do prowadzenia swoich webinarów czy też transmisji live dobrze trafiłeś! Pokaże Ci różne możliwości, abyś dopasował sprzęt do swoich potrzeb. Nie musisz na początek wydawać góry pieniędzy. Przy wyborze sprzętu nie ma jednego dobrego zestawu, dlaczego zachęcam do zapoznania się z całym artykułem.

Co jest potrzebne, żeby zorganizować webinar lub transmisję live?

Zacznijmy od minimum, jakie musisz mieć, żeby rozpocząć swoją przygodę z webinarami lub transmisjami live. Zachęcam do skorzystania z rzeczy, które już posiadasz w domu lub biurze. Według mnie absolutne minimum to:

  • narzędzie do prowadzenia webinarów/transmisji,
  • mikrofon/zestaw słuchawkowy,
  • słuchawki,
  • kamera internetowa,
  • komputer/laptop,
  • lampa do oświetlenia,
  • stabilny Internet.

Jest praktycznie pewien, że już w tym momencie masz większość tych rzeczy. Praktycznie każdy z nas posiada w domu laptopa, słuchawki i Internet. Kwestia platformy, na której będziesz prowadzić swój webinar czy też transmisję live to temat na całkiem osobny artykuł, ale wystarczy poszukać chwilę w Google, aby znaleźć coś dla siebie. Ja osobiście do prowadzenia webinarów korzystam z rozwiązania GetResponse, ale polecam zainteresować się Zoomem. Do transmisji live wykorzystuję zamiennie OBS Studio oraz Wirecasta w połączeniu z transmisjami na YouTubie.

Nawet z tym podstawowym sprzętem jesteś w stanie przeprowadzić webinar czy też transmisję live. Musisz jednak pamiętać, że jakość będzie poprawna (przy dobrym ustawieniu wszystkiego). Jeśli prowadzisz tego typu spotkania kilka razy w roku nie przejmowałbym jakością. 80% ludzi w sieci właśnie w taki sposób prowadzi swoje webinary i transmisje, więc jako widzowie jesteśmy do tego przyzwyczajeni.

Jednak coraz więcej twórców zaczyna podnosić poprzeczkę i ja też chcę, żeby to wyglądało lepiej! Tutaj zaczyna się zabawa, ponieważ jeśli zaczniesz kompletować sprzęt jakość Twoich webinarów i transmisji poszybuje w górę. To sprawi, że widzowie zaczną to doceniać, ponieważ będą mogli zobaczyć i usłyszeć więcej. Napewno jesteś wstanie przypomnieć sobie jakiś webinar, na którym prowadzącego było ledwo widać i słychać. Nawet jeśli mówiłby najciekawsze rzeczy na świecie trudno się w takiej sytuacji skupić.

Jednak jak to się mówi nie sprzęt, a technika zrobi z Ciebie zawodnika. Dlaczego zanim powiem Ci, jaki sprzęt rekomenduję kupić skupimy się na tym jak to wszystko ustawić!

Jak ustawić sprzęt do webinaru lub transmisji live?

Opiszę teraz podstawowe zasady związane z ustawieniem sprzętu do webinarów czy też streamów. Możesz z nich skorzystać zarówno z podstawowym sprzętem, jak i tym bardziej zaawansowanym. Są one uniwersalne i ich wdrożenie pozwoli wycisnąć maksimum możliwości ze sprzętu, który posiadasz. Ten mini poradnik podzielimy sobie na kilka mniejszych części:

  • przygotowanie miejsca do nagrań,
  • ustawienie kamery lub laptopa,
  • przygotowanie komputera lub laptopa,
  • ustawienie oświetlenia,
  • ustawienie mikrofonu,
  • przygotowanie łącza internetowego.

Wiem, że wydaje się to dużo, ale nie martw się. Po pierwszym ustawieniu wszystkiego będzie zajmować Ci to maksymalnie 5 min roboty, a efekt będzie tego wart. Zaczynamy od miejsca do nagrań.

Jak przygotować miejsce do nagrań?

Przygotowując się do webinarów i streamów często zapominamy o naszym otoczeniu, które przecież doskonale widać. Zanim rozłożysz swój sprzęt pamiętaj o tym, żeby posprzątać swój “plan zdjęciowy”. Nie chcesz przecież, żeby Twoi widzowie widzieli bałagan, albo co gorsza schnące pranie (jeśli robisz webinar w domu :P).

Kolejna sprawa to zadanie sobie sprawy z tego, co widzi kamera. Prowadząc webinary kamera jest najczęściej w okolicy naszego monitora, ponieważ pokazujemy coś na pulpicie lub mamy prezentację. To sprawia, że jeśli masz super urządzone biurko i chcesz je pokazać musisz się obrócić. Inaczej Twoi widzowie w ogóle go nie zobaczą.

Tutaj przechodzimy do ostatniej rzeczy, która wiąże się z umiejscowieniem kamery. Każda kamera ma coś takiego jak kąt widzenia. Zależy on od wbudowanego obiektywu, którego najczęściej nie możesz zmienić (inaczej jest w przypadku używania zewnętrznego aparatu).

Dlatego sprawdź, jak szeroko widzi Twoja kamera, żeby odpowiednio zaaranżować swój plan zdjęciowy. Nie ma nic gorszego niż goła biała ściana za prowadzącym. Teraz możemy płynnie przejść do umiejscowienia Twojej kamery.

Jak pozycję powinna mieć kamera podczas webinaru lub transmisji live?

Najczęściej popełnianym błędem, który możemy zauważyć u praktycznie wszystkich zaczynających swoją przygodę z webinarami to złe ustawienie kamery lub laptopa. Kamera, która jest ustawiona poniżej linii naszych oczu powoduje, że nasza głowa się deformuje. Ma na to oczywiście wpływ tzw. perspektywa. W taki oto sposób Twój widz ogląda Cię z perspektywy żaby co nie jest zbyt naturalne.

Ustawienie kamery

Jeśli chcesz uniknąć perspektywy żaby umieść kamerę na wysokości swoich oczu albo minimalnie niżej. W ten sposób nie będziesz mieć też drugiego podbródka i pustego wzroku. Gdy korzystasz z kamery wbudowanej w swoim laptopie możesz załatwić ten temat w prosty sposób. Połóż laptopa na kartonie albo kilku książkach. W ten sposób ekran, jak i kamera poszybuje w górę, a Ty będziesz wyglądać lepiej. Jednak w takim przypadku potrzebujesz zewnętrznej myszki i prawdopodobnie klawiatury. Teraz przejdźmy do komputera

W trakcie mówienie do swoich widzów staraj się patrzeć prosto w obiektyw swojej kamery lub delikatnie pod nią. W ten sposób będziesz się zwracać bezpośrednio do widza i unikniesz efekty pustego spojrzenia.

Jak przygotować komputer do webinaru lub transmisji na żywo?

Nie wiem czy jesteś osobą techniczną, ale postaram się to wytłumaczyć najprościej jako mogę. Webinary i transmisje na żywo zużywają bardzo dużo pamięci w Twoim komputerze. Właśnie z tego powodu uruchamiając udostępnianie pulpitu przy jednoczesnej transmisji obrazu z kamery komputer zaczyna podkręcać obroty wentylatorów. Inaczej mógłbym się po prostu usmażyć.

Przygotowując się do swojego wydarzenia pamiętaj, aby posprzątać pulpit na swoim komputerze. Wyrzucić niepotrzebne rzeczy z komputera, żeby mieć kilkadziesiąt GB wolnego miejsca. No i najważniejsze zamknąć wszystkie programy, które działają w tle i zakładki w przeglądarce. Standardowa ilość ramu jaka jest wsadzana teraz w komputery to około 8-10 GB. Może nie wiesz, ale kilkanaście/dziesiąt kart w przeglądarce potrafi zjeść praktycznie cały ram. To znów skutecznie uniemożliwi Ci prowadzenie jakiejkolwiek transmisji.

W jaki sposób ustawić oświetlenie do nagrań?

Na temat oświetlenia mógłbym opowiadać tutaj godzinami, ale nam chodzi o proste i szybkie do wdrożenia rozwiązania. Podstawowa rzecz, o której musisz pamiętać to balans bieli. Jeśli zmieszasz ze sobą żarówki, które mają różne kolory kamera może zwariować. Staraj używać się podobnych żarówek, aby tego uniknąć.

Kolejny błąd, który można zauważyć na większości nagrań to całkowity brak oświetlenia lub jego złe ustawienie. Na to jak nasza twarz będzie wyglądać w kamerze ma bardzo duży wpływ wysokość i kąt padania światła. Na ten temat nagrałem odcinek na mój kanał na YouTubie, do którego Cię odsyłam.

Ustawienie oświetlenia

Jednak najprostszym i uniwersalnym ustawieniem oświetlenia dla Ciebie jest postawienie lampy za kamerą pod kątem jakiś 45-60 stopni. Aby uzyskać taki kąt najczęściej lampa, musi być jakieś 20-40 cm nad kamerą, jednak zależy to od odległości kamery do Ciebie.

Ostatni element układanki przy oświetleniu to zmiękczenie światła. Nie chcesz mieć ostrych cień na twarzy, które wyglądają po prostu dramatycznie. Najprostsza metoda rozproszenia i zmiękczenia światła to kawałek tkaniny między lampą a Tobą. Możesz też do tego wykorzystać najtańszą blendę. Najwygodniejszym jednak rozwiązaniem jest parasolka lub softbox. Przy wykorzystaniu mocnego światła możesz odbić je nawet od ściany.

Jak dobrze ustawić mikrofonu do webinaru?

Pierwsza zasada związana z ogarnięciem dźwięku przy nagrywaniu praktycznie czegokolwiek to umiejscowienie mikrofonu. Mikrofon powinien być jak najbliżej źródła dźwięku, czyli Twoich ust. Gdy oddalasz mikrofon od ust automatycznie musi on zwiększać swoją czułość, co z kolei powoduje większą ilość szumów. Najprostszy sposób na polepszenie jakości swojego dźwięku to przeniesienie mikrofonu bliżej Twoich ust.

Właśnie z tego powodu wszystkie wbudowane mikrofony w laptopach nie sprawdzają się przy webinarach. Są one po prostu zbyt daleko Ciebie. Dlatego podłączenie nawet prostego zestawu słuchawkowego poprawia znacząco jakość Twojego nagrania.

Ustawienie mikrofonu

Kolejna rzecz, o której warto pamiętać to umiejscowienie mikrofonu powinien być umiejscowiony w takim miejscu, abyś w trakcie nagrania go nie trącał. Z racji wysokiej czułości na wszelkie drgania w profesjonalnych mikrofonach stosuje się kosze, które niwelują drgania przenoszone na membranę mikrofonu.

Na sam koniec sprawdź za pomocą prostego klaskania czy w pomieszczeniu, którego używasz słyszysz pogłos. Jeśli tak to postaraj się je wyeliminować za pomocą miękkich powierzchni taki jak np. koc ustawiony między krzesłami. Takie domowe metody dają zadowalające efekty, szczególnie jeśli masz gołe ściany.

Przygotowanie łącza internetowego do webinaru

Może się to wydawać głupie, ale Twoje połączenie do Internetu też trzeba przygotować. Pierwsza rzecz, którą warto zrobić podłączenie swojego komputera przez kabel. Sieci WIFI potrafią przy słabych routerach nie wyrabiać i być wąskim gardłem.

Dodatkowo warto sprawdzić jaką prędkość uzyskujesz na swoim komputerze na jakiś popularnym narzędziu typu SpeedTest. Wszystkie wyniki powyżej 40 mb/s pobierania i wysyłania są wystarczające.

W przypadku, gdy masz do sieci podłączone dużo urządzeń warto je po prostu wyłączyć. Mogą one w trakcie Twojego webinaru lub transmisji live ściągać aktualizacje, odświeżać karty lub robić backup. To wszystko wysysa Internet z Twojej sieci, które możesz tak potrzebować. ;)

Jeśli chcesz zobaczyć więcej na temat tego tematu serdecznie zachęcam Cię do zobaczenia mojego 2 godzinnego live, na którym omówiłem dokładnie ten artykuł oraz wszelkie pytania osób zaintersowanych tym tematem.

To jaki sprzęt kupić?

Ufff trochę tego było, ale tak jak zapewniałem Cię na początku ustawienie tego wszystkiego tylko na początku jest skomplikowane. Po kilku webinarach czy też streamach będziesz robić to już z zamkniętymi oczami. Możemy teraz przejść spokojnie do sprzętu, który sprawi, że Twoje nagrania będą wyglądać lepiej niż konkurencji.

Jaki mikrofon kupić do webinarów lub transmisji live?

Zakup mikrofonu to pierwsza rzecz jaką należy kupić, jeśli chcesz poprawić jakość swoich nagrań. Wbrew obiegowej opinii dźwięk jest znacznie ważniejszy od obrazu. Zauważ, że bardzo duża część Internautów konsumuje treści wideo, tylko ich słuchając. Nasz zmysł słuchu jest również bardziej wrażliwy na wszelkie niedociągnięcia, więc wyłapuje bardzo dużo.

Wybór mikrofonu to ciężki kawałek chleba, ponieważ każdy mikrofon posiada swoją specyficzną charakterystykę i należy go dopasować do Twoich preferencji. Więcej na ten temat napisałem w tym artykule. Jednak mam dla Ciebie kilka propozycji, które będą dobre to większości zastosowań w Twoim domowym studiu.

Baner Boya BY-m1

Boya BY-M1

Najtańszy mikrofon z całego zestawienia. Jest to mikrofon krawatowy, który możesz przypiąć do swojego ubrania i nie martwić się o swobodę cz też odległość od niego. Niewątpliwym plusem mikrofonów krawatowych jest ich poręczność. Możesz wsadzić go do plecaka i mieć zawsze przy sobie. Co ważne jest to mikrofon, który może współpracować również z aparatami i smartfonami. Jednak ze względu na różne standardy jacków może mieć problem przy współpracy z Twoim komputerem i wymagać przejściówki.

Baner Deity V lav

Deity V.Lav

Znaczenie droży mikrofon od wcześniej wspomnianej Boyi, lecz również znacznie lepszy. Jest to również konstrukcja krawatowa, więc posiada wszystkie jej zalety. Plus tego mikrofonu to długi kabel i możliwość podłączenia do wielu sprzętów. Jak zapewnia producent jest to smart mikrofon, który potrafi współpracować z najpopularniejszymi modelami telefonów takimi jak (Google Pixel, iPhony czy Samsungi).

Baner Audio-technica-atr2100x

Audio-Technica ATR2100x-USB

Nowa wersja legendarnego mikrofonu polecanego na całym świecie. Stara wersja miała bardzo duży problem z dostępnością, więc można się cieszyć. Dostęp do nowej wersji na ten moment w Polsce również je ograniczony, dlatego, jeśli nam się spieszy można skorzystać z alternatywy w postaci SAMSON Q2U USB. Oba mikrofony podłączamy do komputera za pośrednictwem złącza USB, więc posiadają wbudowany tzw. interface audio. Eliminuje to problem z podłączeniem mikrofonu przez złącze jack. Mikrofon z powodzeniem będziesz mógł również wykorzystywać w nagraniach podcastów. Jest to jednak sprzęt, który przy nagraniu musisz trzymać stosunkowo blisko ust, aby działał dobrze. Jeśli nie przeszkadza Ci mikrofon w kadrze to chyba najlepsza możliwa opcja w tym budżecie. Do zestawu warto dokupić sobie również statyw mikrofonowy, na którym zamontujesz mikrofon. Polecam zobaczyć recenzję Pata Flynna, która powinna Cię przekonać do tego mikrofonu.

Baner Rode Nt-usb

Rode NT-USB

Ostatni mikrofon w tym zestawieniu, który również posiadam w swojej stajni. Jest to również mikrofon podłączony przez USB, więc posiada interface audio. Posiadam go od ponad 5 lat i dotychczas nie miałem z nim żadnych problemów. Całość konstrukcji jest metalowa, więc nie ma mowy o niedoróbkach. Inaczej niż w przypadku Audio-Techniki jest to mikrofon, który możesz spokojnie trzymać w większej odległości od siebie. Jednak, aby dźwięk pozostał dobrej jakości pomieszczenie, w którym nagrywasz musi posiadać minimalny pogłos. Duży plus dla producenta, że do zestawu dodaje też pop filter, który eliminuje głoski wybuchowe. Na obudowie umieszczono pokrętła: głośności oraz wbudowanego miksera, dzięki któremu możesz słuchać siebie i dźwięków komputera jednocześnie. Mimo wysokiej ceny polecam. :)

Celowo nie polecam mikrofonów, które potrzebują dodatkowych sprzętów w postaci rekorderów, przedwzmacniaczy i innych urządzeń ze względu na stopień skomplikowania. Zestawów słuchawkowych po prostu nie cierpię i uważam, że ludzie wyglądają w nich głupio, dlatego jeśli szukasz takiego rozwiązania to przepraszam. :P

Jaką kamerę wybrać do prowadzenia webinarów lub transmisji live?

Na pewno już wiesz, że wbudowana w Twoim laptopie kamera nie jest najlepszej jakości i ogranicza Cię jej umiejscowienie. W tym wypadku pozostaje Ci jedynie zakup zewnętrznej kamery, którą podłączasz do swojego komputera poprzez złącze USB. Oto kilka moich propozycji:

Baner Logitech c920

Logitech C920

Można powiedzieć klasyka webinarów i streamów. Jest to już konstrukcja, która ma przeszło 6 lat, ale dalej śmiało można ją polecić. Pełna jakość 1080p, autofocus, stereofoniczny mikrofon (który możesz wykorzystać jako backup). W dalszym ciągu trzyma cenę, ale nie przepłacaj za nią. Jej standardowa cena to około 250-280 zł.

Baner Logitech c930e

Logitech C930e

W dużym uproszeniu to praktycznie ta sam kamera co c920, lecz z znacznie szerszym obiektywem, które kąt widzenia wynosi 90 stopni. Jeśli masz mało miejsca i chcesz pokazać szerszy kadr to jest kamera dla Ciebie. Co ważne c920 i c930 posiadają standardowy gwint, który znajdziesz we wszystkich akcesoriach do fotografii i wideo. Możesz je więc zamontować na statywie lub innych akcesoriach.

Tak naprawdę na ten moment nie mogę polecić Ci żadnych innych kamer internetowych, ponieważ nie ma zbyt wielkiego wyboru w rozsądnych pieniądzach. Jeśli nie boisz się bardziej zaawansowanych rozwiązań możesz wykorzystać swój aparat/kamerę, która posiada wyjście hdmi, aby przesłać sygnał przez grabber wideo. Tutaj najtańszym rozwiązaniem jest Elgato Cam Link 4K.

Jaki komputer do webinarów wybrać?

Wspomniałem już o tym, że prowadzenie webinarów i transmisji live wymaga mocnego sprzętu. Jednak musimy tutaj postawić wyraźną granicę. Prowadzenie webinarów wymaga znacznie mniejszej mocy obliczeniowej i na praktycznie każdym średnio półkowym komputerze z dobrym oprogramowaniem dasz sobie radę. Wystarczy, że będziesz trzymać się kilku zasad, o których mówiłem wcześniej.

Inaczej wygląda sprawa, gdy mówimy o transmisjach na żywo. Szczególnie przy nadawaniu w wysokich rozdzielczościach i udostępnianiu pulpitu podczas pracy na rozbudowanych programach. Przykładowo prowadząc webinary z montażu jednocześnie obrabiam filmy w 4K, transmituję obraz z mojego aparatu oraz udostępniam pulpit moim widzą. To stanowczo zbyt dużo na większość sprzętów.

Nie ma jednego dobrego modelu komputera, który mogę Ci polecić. Tutaj sky is the limit, ale powiedźmy sobie o takich minimalnych bebechach, jakie dobrze mieć w swojej maszynce. Może to być zarówno PC lub laptop. Te wytyczne są uniwersalne:

Parametry komputera
  • Procesor – co najmniej Intel i7 lub Ryzen serii 7 (lub odpowiedniki)
  • Karta Graficzna – co najmniej GTX2060 lub RX 5700 (przynajmniej 4 GB pamięci GDDR5)
  • Ram – min. 16 GB
  • Dysk – koniecznie SSD min. 256 GB

Taki komputer pozwoli nam swobodnie transmitować pracę na bardziej zaawansowanych programach. Niestety komputery Apple nie nadają się do zaawansowanych transmisji na żywo ze względu na małą ilość rozwiązań dedykowanych do ich systemu.

Jakie oświetlenie kupić do webinarów i transmisji na żywo?

Ostatni element układanki to oczywiście oświetlenie, które jest równie ważne co wybór dobrej kamery. Z racji małej odległości od kamery na całe szczęście nie potrzebujemy mocnego oświetlenia, które będzie problematyczne w rozstawianiu i transporcie. Tutaj świetnie sprawdzą się panele ledowe.

Baner Yongnuo YN300 air

Yongnuo YN-300 Air w zestawie z baterią lub zasilaczem

Mały panel ledowy, który równomiernie doświetli naszą twarz podczas webinarów i transmisji live. Jego kompaktowe rozmiary pozwalają zabrać go praktycznie wszędzie. Warto jednak zmiękczyć światło padające z niego poprzez zastosowanie blendy lub innego modyfikatora światła, aby zniwelować cienie na naszej twarzy. Jeśli moc tego panelu będzie niewystarczająca można zakupić model o oznaczeniu YN-600, a mniejszy panel wykorzystać do podświetlenia tła.

Dlaczego warto kupić dobry sprzęt do nagrań?

Gratulacje doszedłeś do końca tego poradnika i mam nadzieję, że wiesz już jaki sprzęt zakupić do swojego domowego studia. 

Coraz więcej osób rozwija się poprzez webinary, kursy online czy różnego rodzaju inne formy komunikacji online. Podnosząc jakość swoich nagrań sprawiasz, że widzowie zapamiętają Cię lepiej i docenią to co robisz. Wysoka jakość nagrań bezpośrednio wpływa na Twój wizerunek, więc warto wydać te parę złotych i wprowadzić w życie kilka moich porad.

Z mojej strony to wszystko. Jednak pamiętaj w razie pytań jestem do Twojej dyspozycji. Nie krępuj się. Zawsze mam czas dla moich czytelników. Na koniec życzę Ci sukcesów w podboju Internetu!

More Stories
czlowiek-trzymajacy-w-reku-ksiazki
7 książek, które powinien przeczytać każdy bloger