Nowa odsłona legendy wśród obiektywów - Canon RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM to najnowsza propozycja od Canona, którą miałem okazję przetestować jeszcze przed oficjalną premierą. Razem z Kubą sprawdziliśmy co potrafi ten nowy obiektyw. Po kilku godzinach pracy możemy podzielić się z Wami naszymi pierwszymi, świeżymi wrażeniami.
Nowa odsłona legendy wśród obiektywów - Canon RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM to najnowsza propozycja od Canona, którą miałem okazję przetestować jeszcze przed oficjalną premierą. Razem z Kubą sprawdziliśmy co potrafi ten nowy obiektyw. Po kilku godzinach pracy możemy podzielić się z Wami naszymi pierwszymi, świeżymi wrażeniami.
Na początek warto zwrócić uwagę na zawartość pudełka. Oprócz samego obiektywu Canon RF 70-200 mm f/2.8 L, producent dostarcza dedykowany pokrowiec, który pozwala bezpiecznie przewozić sprzęt bez konieczności umieszczania go w dużej torbie fotograficznej. Jest to praktyczne rozwiązanie, które ułatwia transport i chroni przed uszkodzeniami.
Canon RF 70-200 mm to obiektyw, który wyróżnia się solidną i przemyślaną konstrukcją. Pierwszy pierścień, na jaki natrafimy, to pierścień funkcyjny, który można dowolnie zaprogramować. My najczęściej ustawialiśmy go na ISO, co znacząco przyspieszało pracę w terenie. Drugi pierścień odpowiada za manualne ostrzenie i posiada delikatny opór, co ułatwia precyzyjną pracę przy nagrywaniu filmów - idealne rozwiązanie dla filmowców.
Obiektyw wyposażono również w programowalne przyciski do pracy w pionie i poziomie, co zwiększa jego wszechstronność i ergonomię użytkowania. Podczas pracy w terenie komfort obsługi ma kluczowe znaczenie, dlatego cieszy nas, że Canon zadbał o szczegóły.
Canon RF 70-200 mm posiada wewnętrzny mechanizm zoomowania, co oznacza, że forma obiektywu nie zmienia się w trakcie zmiany ogniskowej. Jest to szczególnie ważne dla osób korzystających z gimbali czy rigów filmowych, gdzie stabilność sprzętu ma kluczowe znaczenie. Kolejną innowacją jest pierścień manualnej przysłony, który umożliwia płynną regulację bez widocznych skoków - idealne przy zmiennych warunkach oświetleniowych.
Pierścień przysłony również posiada zębatkę, umożliwiającą zdalne sterowanie za pomocą serwa, co czyni ten obiektyw jeszcze bardziej przyjaznym dla filmowców. Tego typu ukłon w stronę użytkowników wideo wyróżnia tę wersję na tle poprzednich generacji.
Kolejnym udogodnieniem jest nowa konstrukcja stopki. Można ją teraz łatwo zdjąć, klikając przycisk, bez potrzeby odkręcania całego pierścienia. Jest to niezwykle praktyczne, gdy często zmieniamy sposób montażu obiektywu - np. z użyciem statywu. Z naszej perspektywy, idealnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie standardu Arca Swiss, co umożliwiłoby szybsze przełączanie pomiędzy różnymi typami statywów, ale to już nasze subiektywne marzenie.
Największą różnicą w porównaniu z poprzednią wersją RF 70-200 mm jest brak wysuwanego tubusu oraz zastosowanie wewnętrznego zooma. Dzięki temu obiektyw zachowuje stały kształt, co ułatwia jego stabilizację na gimbalu. Waga obu wersji jest bardzo zbliżona, co może zaskakiwać, biorąc pod uwagę zastosowane technologie - nowy model waży zaledwie 1070 gramów, co sprawia, że jest niezwykle poręczny.
Dodatkowo, nowa wersja obiektywu oferuje możliwość zamontowania serwa do zdalnej kontroli zooma (tzw. power zoom), co jest ukłonem w stronę filmowców. Tego rozwiązania brakowało w poprzednich wersjach i znacząco zwiększa ono funkcjonalność obiektywu w pracy nad produkcjami wideo.
Nowy Canon RF 70-200 mm to przede wszystkim obiektyw stworzony z myślą o filmowcach. Poprawiona konstrukcja, brak wysuwanego tubusu oraz możliwość zastosowania serwa czynią go idealnym narzędziem do pracy na planie filmowym. Jest to również świetne szkło do zastosowań broadcastowych, gdzie stabilność i możliwość zdalnej kontroli parametrów są kluczowe. Jednak fotografowie również znajdą w nim coś dla siebie - szybki autofocus i solidna konstrukcja sprawiają, że jest to uniwersalne narzędzie, które sprawdzi się w różnych warunkach.
Canon RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM to obiektyw, który z pewnością znajdzie swoich zwolenników zarówno wśród filmowców, jak i fotografów. Wprowadzone udoskonalenia, takie jak wewnętrzny mechanizm zoomowania, pierścień manualnej przysłony, a także możliwość zdalnej kontroli parametrów, sprawiają, że jest to sprzęt przemyślany i dopracowany. Dla nas, jako filmowców, najważniejsze jest to, że obiektyw ten stał się jeszcze bardziej przyjazny do pracy w ruchu, na planach filmowych, gdzie liczy się każda sekunda.
Jeśli macie pytania lub chcecie podzielić się swoimi wrażeniami z użytkowania, zapraszamy do sekcji komentarzy poniżej. Chętnie odpowiemy na Wasze pytania i podzielimy się naszymi doświadczeniami z pracy z nowym Canonem RF 70-200 mm.
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.