Edge Rank na Facebooku-brzmi gro藕nie, prawda? To tak naprawd臋 dwa s艂owa, kt贸re wprowadzaj膮 艣wie偶ych Social Media Manager贸w w skonfundowanie. Ten mistyczny zwrot, to nic innego, jak Zuckerbergowy algorytm, od kt贸rego zale偶y jakie tre艣ci u偶ytkownik zobaczy w swoich aktualno艣ciach. Edge Rank mo偶e by膰 najlepszym sprzymierze艅cem, ale r贸wnie偶 rodzynkiem dla sernika, czyli 艣miertelnym wrogiem!


Zacznijmy od podstaw!

Powiedzmy sobie wprost-nie znamy szczeg贸艂贸w tego algorytmu (kt贸ry z reszt膮 non stop si臋 zmienia), ta wiedza nie jest w 100% merytorycznie poprawna, poniewa偶 Facebook nie odkry艂 najmniejszego r膮bka tajemnicy. Rzec by mo偶na, 偶e otoczy艂 ten temat tak wielk膮 troskliwo艣ci膮, jak Golum sw贸j pier艣cie艅.

Pewne jest natomiast, 偶e trzeba z ca艂ych si艂 stara膰 si臋 zaprzyja藕ni膰 z Edge Rankiem, nie lekcewa偶y膰 go i zwraca膰 uwag臋 na najmniejsze szczeg贸艂y. Rzeczy, kt贸re pozwalaj膮 si臋 przebi膰 w feedzie mo偶na liczy膰 na pewno w setkach, a mo偶e nawet tysi膮cach. Jednak偶e p贸ki co, musimy cieszy膰 si臋 tym, co mamy i wyciska膰 z tych informacji najwi臋cej jak si臋 da!

Po wnikliwych analizach najlepszych w tej bran偶y uda艂o si臋 wyprowadzi膰 wz贸r, kt贸ry cho膰 troch臋 przybli偶a nas do odnalezienia odpowiedzi na pytania – jakie tre艣ci tworzy膰, aby:

  1. U偶ytkownik zobaczy艂 je w swoim feedzie
  2. Zasi臋g si臋 zgadza艂
  3. Posty by艂y anga偶uj膮ce

Wz贸r ten jest ilorazem trzech warto艣ci: powinowactwa (affinity), wagi (weight) oraz 艣wie偶o艣ci (deacy) postu.

Czym jest powinowactwo?

To wska藕nik sposobu komunikacji. Po pierwsze (determinowane przez u偶ytkownika): siatka interakcji, czyli na jakie tre艣ci reaguje, u jakich os贸b, na jakich fanpagach komentuje posty. Po drugie (zale偶ne od fanpage): interakcja z aktywnym u偶ytkownikiem, czyli odpowiadanie na komentarze, lajkowanie ich.

O co chodzi z t膮 wag膮 postu?

Im cz臋艣ciej u偶ytkownik b臋dzie reagowa艂 na Twoj膮 aktywno艣膰, a Ty b臋dziesz podtrzymywa艂 z nim relacj臋, tym lepiej i Twoje tre艣ci b臋d膮 wy艣wietlane w jego aktualno艣ciach.

Waga postu jest okre艣lana przez typ odpowiedzi na publikowane posty oraz to, jakie one s膮. Najbardziej po偶膮dan膮 form膮 reakcji jest udost臋pnienie, nast臋pnie w szeregu stoi komentarz, a na ko艅cu lajk. Edge Rank najmniej lubi posty z艂o偶one z samego tekstu, bardziej przyja藕ni si臋 ze zdj臋ciami, a wideo kocha bezgranicznie!

R贸偶nica mi臋dzy starym, a 艣wie偶ym?

Tw贸rz posty tak, aby by艂y ch臋tnie udost臋pniane.

艢wie偶o艣膰 postu to po prostu jego aktualno艣膰 w stosunku do czasu, gdy u偶ytkownik przegl膮da sw贸j feed. Im starszy post, tym bardziej prawdopodobne, 偶e nie zostanie on wy艣wietlony.

Analityka to nowo艣膰?

Poszperaj w statystykach fanpage i zwr贸膰 uwag臋 na to, o jakich godzinach publikowane tre艣ci maj膮 najlepsze zasi臋gi. To podpowie Ci, na kiedy najlepiej planowa膰 posty.

Wiem, 偶e nic nie wiem

W艂a艣nie tak zwyk艂 m贸wi膰 Sokrates. A mnie si臋 wydaje, 偶e mam taki w艂a艣nie stosunek do Edge Rank. Im bardziej si臋 cz艂owiek zg艂臋bia, tym wie czego nie robi膰, w efekcie czego dochodzi si臋 do wniosku, 偶e, najlepiej tego fejsa odstawi膰 w k膮t chyba. Ale spr贸bujmy przebrn膮膰 przez to jeszcze raz i wsp贸lnie sp贸jrzmy w oczy zrezygnowaniu. <3

Poni偶ej znajdziesz zbi贸r 9 dobrych rad, kt贸re powinny pom贸c w tworzeniu tre艣ci, kt贸re algorytm b臋dzie podawa艂 dalej, zamiast go ukrywa膰:

 

  1. Nie publikuj za cz臋sto – Facebook obecnie ucina zasi臋gi stronom, kt贸re produkuj膮 bardzo du偶o tre艣ci. Wynika to z projektu, maj膮cego na celu聽zwalczanie spamer贸w oraz clickbaitom. Wyj膮tkiem oczywi艣cie s膮 serwisy informacyjne, kt贸re s膮 zakwalifikowane do odpowiedniej kategorii.

 

  1. Przekierowanie dro偶sze od pieni臋dzy聽– A ju偶 najlepiej takie, w wyniku kt贸rego u偶ytkownik sp臋dzi d艂u偶sz膮 chwil臋 poza Facebookiem. To r贸wnie偶 wpisuje si臋 w dzia艂ania antyspamerskie – je艣li odbiorca po艣wi臋ci wi臋cej czasu na studiowanie tre艣ci z przekierowania- jest to sygna艂, 偶e content jest wart promocji. Je偶eli natomiast to przekierowanie trwa kilka sekund – wiadomo, 偶e tre艣膰 nie jest warto艣ciowa, bardzo cz臋sto tytu艂 jest clickbaitem i dlatego sukcesywnie je ukrywa. 聽Z艂ota rada? Hot content is the king – zawsze o tym pami臋taj.

 

  1. Dbaj o odbiorc贸w i fanpage – Ka偶de wy艂膮czenie powiadomie艅, negatywna reakcja, zg艂oszenie oraz z艂a ocena, zdaniem Facebooka negatywnie wp艂ywa na atrakcyjno艣膰 tre艣ci. Tak wi臋c uwa偶aj na to, w jaki spos贸b prowadzisz komunikacj臋 na fanpage (kiedy艣 pisa艂em o tym, jak go efektywnie prowadzi膰 – link TUTAJ).

 

  1. Je艣li chcesz gdzie艣 pokierowa膰 odbiorc臋 – nie podawaj linku na samym ko艅cu, bez 偶adnego tekstu/ emoji za nim – w innym wypadku zostanie on skasowany.

 

  1. 聽Zach臋caj odbiorc贸w do u偶ywania reakcji – Zagraniczne 藕r贸d艂a donosz膮, 偶e reakcje s膮 wa偶niejsze od zwyk艂ych lajk贸w.

 

  1. Edukuj spo艂eczno艣膰 – Przypomnij od czasu do czasu, 偶e mog膮 przej艣膰 do stron, kt贸re polajkowali, co zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo, 偶e nast臋pne posty do nich dotr膮 przez g膮szcz innych informacji. Zach臋膰 ich r贸wnie偶 do zaznaczenia opcji 鈥榳y艣wietlaj najpierw鈥, dzi臋ki czemu, posty z Twojego fanpage na 100% im si臋 wy艣wietl膮.

 

  1. Przeprowadzaj live na Facebooku –聽To prosta droga do ozi臋b艂ego serca Edge Rank. Wszelkie live鈥檡 s膮 pushowane tak mocno, jak si臋 da! Ponadto, raporty m贸wi膮 jasno: u偶ytkownicy sp臋dzaj膮 3 razy wi臋cej czasu na ogl膮danie transmisji na 偶ywo, ni偶 tradycyjnego wideo.

 

  1. Optymalizuj obrazy – Musz膮 wygl膮da膰聽dobrze na mobile oraz desktopie, a Facebook b臋dzie podbija艂 te tre艣ci.

 

  1. Posty ze s艂owami CTA 聽– 聽kliknij lubi臋 to, skomentuj, udost臋pnij mog膮 osi膮ga膰 wi臋kszy zasi臋g.

 

Dystans, inaczej wszyscy zginiemy

Pami臋tajmy, aby nie da膰 si臋 zwariowa膰 w tym wszystkim i podchodzi膰 z rozwag膮. Zach臋cam raczej do testowania tych wskaz贸wek i badania, co okre艣lona spo艂eczno艣膰 lubi, a czego nie.

Algorytm Edge Rank ca艂y czas si臋 zmienia i serwuje nowo艣ci, wi臋c naprawd臋 艂atwo si臋 w tym wszystkim pogubi膰.

Z艂ota racza rada: obserwuj, testuj, analizuj, a b臋dzie dobrze!

 

Nie ma wi臋cej wpis贸w