Żyjemy w świecie, w którym funkcjonuje trend pracowania szybciej, bardziej, mocniej. Automatycznie brakuje miejsca na słabości, czy porządny wypoczynek. Wszyscy wokół nas coś robią, a ich profile w mediach społecznościowych informują nas, że realizują kolejny projekt, poświęcają wszystko, by ich życie mknęło do przodu w ekspresowym tempie. Znajomy otworzył firmę, która zarabia miliony. Twoja była wyprowadziła się do Australii z nowym narzeczonym. Przecież wszyscy Ci ludzie, mają idealne życie i nigdy nie odpoczywają.

…a przynajmniej tak nam się wydaje, dlatego każda chwila relaksu przyprawia nas o irytację i poczucie straconego czasu. A to błędne i niebezpieczne założenie.

Trzeba zapieprzać, żeby inni mnie nie przegonili

Nie zdajesz sobie sprawy jak wielką presję wywiera  otaczającą Cię rzeczywistość. Każdego dnia docierają do Ciebie setki komunikatów, które zmuszają do jednego. Do zapieprzania! Jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego pędu naszego życia. Nawet jak nie musimy nic robić dosłownie nic wynajdujemy sobie kolejne i kolejne zadania, żeby tylko nie zmarnować swojego cennego czasu.

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że obecny stan rzeczy traktuje się jako normalność. Jeśli nie potrafisz czegoś zrobić, albo po prostu robisz to trochę dłużej niż inni dostajesz łatkę nieproduktywnej osoby, które tylko się obija i nic nie robi.

Niestety do pieca dokładają social media, które kreują nieprawdziwy obraz rzeczywistości. Codziennie oglądając naszego walla widzimy jak nasi znajomi odnoszą sukcesy, mają wysprzątane mieszkania, gotują wspaniałe obiady, wylatują na wakacje, itd. Ludzie z reguły nie dzielą się swoimi porażkami, dlatego też nie rejestrujemy tego typu wydarzeń co powoduje u nas często kolokwialnie mówiąc “doła”, bo przecież my mamy takie smutne szare życie.

Niestety jednak nie zastanawiamy się, czy ta uśmiechnięta osoba na zdjęciu jest rzeczywiście szczęśliwa. Łykamy tę  papkę pobieżnie, bez żadnej refleksji. A uwierz mi- to tylko iluzja. Obecnie powstaje wiele projektów, które przeciwstawiają się zakłamywaniu prawdziwego życia i właśnie nad nimi powinien pochylić się każdy. Niestety za tymi świetnymi fotami na Insta oraz motywacyjnymi statusami na Fejsie może kryć się nieszczęśliwa, przepracowana osoba, która sama stała się ofiarą wszechobecnego kultu pracoholizmu.

 

Powiedź stop i nie daj się zabić!

Nasze ciągłe parcie do przodu i stały pośpiech można porównać do nakręcania sprężyny w starym zegarze. Musisz wiedzieć ile obrotów możesz zrobić, aby nakręcić zegar odpowiednio. Jeśli zrobisz tych obrotów za dużo sprężyna  w zegarze wystrzeli. Dokładnie tak samo jest z Tobą!

Bez odpowiedniego odpoczynku łatwo o rozdrażnienie, dekoncentrację, spadek odporności organizmu, a w dłuższej perspektywie- nawet zawał serca! W Polsce liczba osób umierających na zawały stale rośnie, a ich wiek z kolei- maleje. Pamiętaj ciągły pośpiech i brak odpoczynku może wpędzić Cię do grobu!

Przestań skupiać się na życiu innych osób. Przecież chcesz przeżyć swoje życie a nie kogoś innego!

Postaw na pierwszy miejscu swoje życie i nie obracaj się za siebie. Wypracuj własny rytm, harmonię, tempo. Człowiek nie jest maszyną i prawdopodobnie nigdy w pełni nią nie będzie, więc nie może zasuwać ciągle na pełnych obrotach. Nawet najlepsze linie produkcyjne na świecie potrzebują stałej konserwacji, aby ciągle funkcjonować, a i tak nie udaje się uzyskać 100% efektywności.

Tylko nie mów mi tu teraz:

” Łatwo Ci mówić. Nie masz dzieci, kredytu na głowie, chorującej babci i wkurzającego szefa!”.

Wymówka zawsze się znajdzie, ale będąc chorym bądź martwym nie zadbasz o swoje obowiązki, tego możesz być pewien!

Odpoczynek to nie lenistwo

Jeśli pierwsze słowo jakie kojarzy Ci się z odpoczynkiem, to lenistwo, w głowie powinna zapalić Ci się czerwona lampka. W życiu każdego człowieka musi znaleźć się miejsce na odpoczynek! Bez względu na to czy jesteś pełnym życia dwudziestolatkiem, czy masz na karku o kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat więcej . Każdy musi odpoczywać i nie ma od tego wyjątków!

Zmęczenie możemy podzielić na dwa proste typy: fizyczne oraz psychiczne. Jeśli chodzi o zmęczenie fizyczne to jesteśmy sobie z nim w stanie całkiem prosto poradzić. Dużo poważniejszym problemem jest zmęczenie psychiczne, którego nie da się wyeliminować z dnia na dzień. Nasz umysł jest niezwykle skomplikowanym narzędziem, którego nie możemy przemęczać.

Mózg potrzebuje regeneracji dokładnie tak samo jak nasze ciało. Żeby pracować musisz mieć energię, a możesz ją odzyskać tylko odpoczywając. Nie ma drogi na skróty. Wniosek jest prosty.

“Chcesz osiągać swoje cele? Znajdź  złoty środek między odpoczynkiem a pracą.”

Największe odkrycia w historii powstawały wtedy, gdy ludzie odpoczywali. Izaak Newton odkrył prawo powszechnego ciążenia podczas odpoczynku pod jabłonią. Nie w pracowni nad książkami, tylko na spacerze i popołudniowej drzemce.

Sposoby na odpoczynek

Nie ma jednego dobrego sposobu na odpoczynek. Każdy z nas ma swoje osobiste preferencje, lecz jedna rzecz jest niezmienna. Musisz przestać myśleć. Nie mam tutaj na myśli tego, żebyś patrzył się w ścianę, ale nie możesz odpoczywać gdy Twój umysł pracuje na wysokich obrotach. Poniżej kilka rzeczy, które pomagają odpocząć ciału i umysłowi:

  • Aktywność fizyczna – basen, rower, bieganie, kajaki, joga
  • Relaks – wyjście do muzeum, spacer po parku, porządki w ogródku,
  • Sen – krótka drzemka potrafi zdziałać cuda,
  • Rozrywka – wyjście ze znajomymi, kino, wypad na gokarty,
  • Hobby – chyba najlepsza forma wypoczynku.

Śmiało, wypracuj swoją odpoczynkową rutynę. Najlepiej, abyś był w stanie poświęcić co najmniej jeden dzień na odpoczynek. Tak, aby móc oczyścić mózg ze stresu, odprężyć się i dotlenić każdy jego zakamarek.

Odpoczynek w ciągu tygodnia pracy jest również szalenie ważny. Nie zapomnij w swoim rozkładzie dnia uwzględnić czasu na relaks! Poeksperymentuj, znajdź swój sposób na celebrowanie codzienności. I tutaj mam dla Ciebie kilka propozycji:

  • Aby poprawić jakość snu postaraj się pozbyć wszystkich urządzeń elektronicznych z Twojego najbliższego otoczenia. Laptopy, tablety, telefony niech lecą w kąt! Kup sobie dobrą lampkę nocną, olschoolowy budzik i dobrą książkę. Przed snem wydziel sobie 30 minut na lekturę i pozwól by rano obudził Cię budzik analogowy, a nie ten w telefonie.

 

  • Wyjdź czasem do dobrej restauracji ze znajomymi, albo ugotuj coś dobrego! Tak, w ciągu tygodnia! 🙂 Nagradzaj siebie nawet za te małe sukcesy! Dobre jedzenie, wspaniałe towarzystwo i interakcje międzyludzkie są w stanie uczynić cuda.

 

  • Spaceruj. Ruch to zdrowie i to akurat wie każdy. Jeśli masz siedzącą pracę, wykorzystuj każdą możliwość dodatkowej aktywności. Może zamienisz te 4 przystanki w komunikacji miejskiej na spacer?

 

  • Wieczorna joga. Uważam, że jeśli ludzie częściej sięgali by po jogę, świat byłby lepszy! Ukojenie umysłu oraz tonizacja mięśni przed snem, to coś wspaniałego. Te 5-10 minut wyciszenia pomoże Ci lepiej odpocząć!

Nadal pozostajesz sceptyczny? W takim razie podejmij tygodniowe wyzwanie, podczas którego będziesz stosował się do moich rad i przekonasz się na własnej skórze , że warto. Efekty zauważysz  już po 2-3 dniach 🙂

Podsumowując

Pamiętaj, że najlepszą rzeczą jaką możesz dla siebie zrobić to porządnie się wyspać. Żadna kawa nie zastąpi porządnego głębokiego snu. Jeśli nie czytałeś wpisu jak dobrze zacząć dzień, by ruszyć z kopyta! to koniecznie musisz nadrobić zaległości.

Zawsze stawiaj na pierwszym miejscu siebie. Nie oglądaj się za siebie, ponieważ to nic nie zmieni. Znajdź złoty środek między zapieprzaniem a odpoczynkiem, a prędzej czy później sukcesy przyjdą. Nie daj się zabić i bądź cierpliwy!

Peace.

 

Źródła:

https://socialpress.pl/2016/12/media-spolecznosciowe-vs-rzeczywistosc-zaskakujacy-projekt-rosyjskiego-fotografa/

https://www.theodysseyonline.com/real-life-vs-online-life

http://www.collective-evolution.com/2016/03/10/self-worth-in-the-age-of-social-media/

http://psychologyofeating.com/food-intimacy-video/

http://barefootbirmingham.com/4-reasons-to-practice-yoga-at-night/

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...