Przez około rok mogłem nazywać siebie freelancerem. Dawało mi to możliwość pracy w domowym zaciszu, a nie zatłoczonym biurze z hordami osób, które niesamowicie mnie rozpraszały. Zawsze będę miło wspominał ten okres i mając świadomość, że czasem początki pracy jako freelancer nie są proste, dlatego podzielę się kilkoma sprawdzonymi sposobami na pozyskanie nowych klientów.

Portale z ogłoszeniami o pracę

Może brzmi śmiesznie, ale lwia część wystawianych tam ofert dotyczy pracy zdalnej. To prawdziwy raj dla różnego rodzaju copywriterów, SEOwców, grafików i programistów. Wystarczy tylko dokładnie sprawdzać ogłoszenia. Minusem tego sposobu jest masa śmieciowych ofert i konkurencja, która potrafi zaniżyć cenę do granic możliwości. Wystarczy popatrzeć na Oferię, gdzie możesz zrobić logo za 50 zł w agencji Januszex. 

Grupy na Facebooku

Podobny sposób, ale jeszcze bardziej popularny. Na grupach znajdziesz mnóstwo, naprawdę mnóstwo ofert pracy dla siebie. Co prawda konkurencja jest bardzo duża i musisz szybko reagować na wystawiane ogłoszenia, ale… wystarczy włączyć powiadomienia i wszystko będzie dobrze! Tutaj liczy się szybkość reakcji i odpowiednie przygotowanie. Jeżeli masz dobrze przygotowany profil osobowy i gotową ofertę to możesz znaleźć fajne zlecenie dosłownie w kilka godzin.

Grupy z ogłoszeniami, które polecam śledzić to: Copywriter poszukiwany, SEO/SEM Polska, Praca w Social Media, Mam pracę dla freelancera, Cyfrowi Nomadzi, Praca w mediach/reklamie, Praca w reklamie, Advertising/PR Jobs, Content marketing PL, Social media jobs.

Jak widzisz, wybór jest ogromny – wystarczy być czujnym! 🙂

Useme

Useme to portal, który kierowany jest do freelancerów. Nie musisz się martwić się, że trafisz na ofertę skierowaną do pracowników stacjonarnych. Działa to tak: zakładasz profil, uzupełniasz go i możesz przystąpić do wyszukiwania zleceń. Jeśli znajdziesz już jakieś, które odpowiada Twoim preferencjom – wypełniasz specjalny formularz, w którym wpisujesz zakres prac, czas potrzebny na  wykonanie  zlecenia i wreszcie kwotę, jakiej oczekujesz za sfinalizowanie pracy.

Potencjalni pracodawcy mają wgląd w uzupełniony przez Ciebie profil, zatem warto zrobić go porządnie (praktycznie jak wszędzie).

Fiverr i Upwork

 Fiverr i Upwork, to dwie międzynarodowe platformy, na których możesz znaleźć zlecenie bezpośrednio po wypełnieniu swojego profilu. Otwierają możliwość pracy przy zagranicznych projektach, a takie działania to same plusy 🙂

Uwaga: to opcja dla osób dobrze ogarniających angielski!

Platformy sprzedające content

To przystanek tylko i wyłącznie dla copywriterów 🙂

TextBookers oraz GoodContent to dwie platformy zrzeszające obie strony – zleceniodawców i copywriterów. Po zarejestrowaniu się i zatwierdzeniu przez moderatora otrzymujesz dostęp do panelu copywritera, w którym wyświetlają się nowe zlecenia. Zaznaczasz, iż bierzesz określone zadanie pod warsztat, wysyłasz do moderacji i… gotowe!

Próg wypłaty w obu platformach to jedynie 100 złotych.

Poczta pantoflowa

Wierz lub nie, ale to naprawdę działa. Pierwsze zlecenia wpadły mi poprzez polecenie przez znajomą/znajomego. Warto mówić ludziom o swojej działalności i nie wstydzić się tego. Nie znasz dnia ani godziny, kiedy znajomi znajomych będą potrzebowali pomocy! Czasem wystarczy wrzucić krótki post na Facebooka czy się teraz zajmujesz. Znasz swoich znajomych, więc wyślij im krótkiego maila czym się teraz zajmujesz. Niech krąg Twoich znajomych wie czym się zajmuje. 🙂

Własne miejsce w sieci

Jeżeli masz ochotę – załóż bloga i społecznościówki. Pokaż się, wyjdź poza ramy i twórz swoje treści. Jestem pewien, że to na pewno pomoże w znalezieniu nowych zleceń. Jeżeli potencjalny zleceniodawca nie trafi w pierwszej kolejności na twojego bloga, to link do niego w CV na pewno go tam zaprowadzi, a Ty zyskasz ogromnego plusa! 

Jeżeli tworzysz konkretne dzieła, którymi możesz się pochwalić warto stworzyć internetowe portfolio. Jest to szczególnie ważne przy wszelkich zleceniach wizualnych, gdzie słowami nic nie zdziałasz. Prosta strona internetowa postawiona na WordPressie potrafi zdziałać cuda. Koszt znikomy, bo w skali roku to jakieś 100 zł.

Wydarzenia branżowe i nie tylko

W Twojej okolicy organizowane są wydarzenia branżowe, wymiana kontaktów biznesowych, czy networking? Bierz wizytówki  i do dzieła! Każda okazja, by wyjść naprzeciw ludzi, to dobra droga do pozyskania nowych zleceń i stałych klientów. Nie obawiaj się niczego, tylko idź i mów o sobie- niech o tobie usłyszą! 

Osobiście nie jestem świetnym networkerem, ale z wszystkich wyżej wymienionych metod ta ma najlepszy wskaźnik konwersji. Każde spotkanie na jakim byłem zawsze przynosi jakieś korzyści nie tylko materialne. Nowe kontakty owocują w przyszłości miej tego świadomość.

Kilka słów na koniec

Powyżej podałem Ci na tacy najlepsze, moim zdaniem sposoby na znalezienie nowych klientów i tekst opieram na osobistych doświadczeniach. Sposobów na zdobycie klientów jest jeszcze setki i można korzystać z przeróżnych sposobów. Dobrym przykładem jest np. wykorzystanie monitoringu Internetu to wyszukiwania ofert pracy. Najważniejsze to próbować i się nie zniechęcać, ponieważ pracy jest naprawdę dużo. Wystarczy poszukać!

A może Ty masz sprawdzone sposoby na poszukiwanie zleceń? Daj koniecznie znać w komentarzu!