Jak to zazwyczaj w życiu bywa najważniejszy jest pierwszy krok. Nie inaczej jest w przypadku blogowania. Na właściwe przygotowanie, poprzedzające stworzenie własnego miejsca w sieci, składa się wiele ważnych aspektów. Jeśli więc nosisz się z zamiarem założenia własnego bloga, a nie wiesz jak zacząć, zapraszam Cię do lektury tego wpisu. Krok po kroku wyjaśnię Ci w nim jak z sukcesem wkroczyć do świata blogosfery.

Przyjrzyj się sobie

Planując stworzenie własnego miejsca w sieci, na sam początek powinieneś przyjrzeć się sobie i jak najbardziej obiektywnie ocenić swoje predyspozycje. Zastanów się nad dwoma kluczowymi kwestiami: co może dać Ci blogowanie, a także co Ty możesz dać innym ludziom blogując. Masz ciekawą pasję? Spojrzenie na świat, którym warto podzielić się z innymi? A może po prostu blog będzie miejscem, w którym ujście znajdzie twórcza strona Twojej osobowości? Powodów może być wiele, ale jednego jestem pewien- na pewno nie powinna być nią chęć zarobku na blogu. Po pierwsze, brak oczekiwanych efektów w postaci złotych monet i darów losu spływających ze sponsorskiego nieba, może Cię szybko zdemotywować i zniechęcić do blogowania. Po drugie musisz być świadom tego, że na początku blog pieniądze pożera, a nie produkuje i musisz uzbroić się w cierpliwość i przejść przez ten etap, by w końcu zacząć monetyzować swój sukces. Bez względu na to, jaka jest główna przyczyna, która skłania Cię do założenia bloga, zawsze na starcie warto zrobić rzetelny bilans własnych zalet i wad. Najłatwiejszym sposobem na to, będzie przeprowadzenie analizy SWOT, odnoszącej się zarówno do Ciebie, jak i do Twojego projektu. Przeraziłeś się swoich słabych stron i boisz się, że uniemożliwią Ci one prowadzenie bloga na poziomie? Spokojnie, bloger nie musi być mistrzem pióra i pisać trzynastozgłoskowcem, ani też znać się na technologii jak Mr. Robot. Pamiętaj, tylko żeby się doskonalić i nie osiadać na laurach. To pozwoli Ci każdą wadę przekuć w zaletę, a może nawet stworzyć z niej unikatowy znak rozpoznawczy nieomylnie kojarzony przez internetową społeczność z Twoją marką blogową. Na tym etapie, powinieneś zdać sobie sprawę z tego, że życie blogera- wbrew obiegowej opinii- zazwyczaj nie jest usłane różami. Ma swoje blaski, ale też cienie o których warto codziennie pamiętać. Nie zraziłem Cię tym gadaniem? To dobrze, zatem pora byś zabrał się do planowania na poważnie!

Znajdź niszę

Blogi na dobre zadomowiły się w przestrzeni Internetu i zyskały niesamowitą popularność- zarówno wśród autorów, jak i odbiorców. Czy wiesz, że ponad 6,7 mln ludzi na świecie pisze blogi na platformach do blogowania, a ponad 12 mln użytkowników social mediów bloguje na platformach mediów społecznościowych? Zapytasz mnie pewnie teraz- jak mam znaleźć swoje miejsce w tym blogowym oceanie? Zapewniam Cię, że choć pewnie po poznaniu tych danych wydaje Ci się to niemożliwe, masz szansę odnaleźć swoich odbiorców i zbudować rozpoznawalną markę. Powinieneś jednak się zastanowić co będzie jej fundamentem- zależy Ci na stworzeniu marki osobistej, czy blogowej? Jest to bardzo ważne, ponieważ ściśle wiąże się to z wyborem rodzaju bloga, który będzie dla Ciebie najodpowiedniejszy. Masz już pomysł na skategoryzowanie swojej twórczości? To sprawdź, czy przyjmie się on wśród odbiorców. Zapytaj o opinię na temat Twojego pomysłu swoich znajomych albo (jeśli masz więcej odwagi) przypadkowo spotkane na ulicy osoby. Poproś, by powiedzieli Ci szczerze co sądzą o zaprezentowanym przez Ciebie pomyśle, wskazali rozwiązania które ich zdaniem się sprawdzą i takie, które ich zdaniem należałoby jeszcze udoskonalić. Nie obrażaj się na krytykę! Pamiętaj, by przyjąć ją z pokorą i konstruktywnie wykorzystać wszystkie otrzymane uwagi.

Prześwietl konkurencję i poznaj swoich odbiorców

Twoi odbiorcy: persony i grupa docelowa.

Skoro masz już ogólny zarys jak widzisz swoje własne miejsce w sieci, teraz nadchodzi pora na to by przyjrzeć się Twojej konkurencji. Nie mają być to złośliwe przeszpiegi, a raczej działania mające na celu poznanie innych blogerów obracających się w podobnej tematyce do Twojej. Zwróć uwagę jakie tematy poruszają, jak komunikują się ze swoimi odbiorcami, a także jakie rozwiązania dobrze sprawdzają się na ich blogach. Wszak zawsze możesz zaadaptować je na własne potrzeby. Tutaj jednak pragnę Cię uczulić: istnieje bardzo cienka granica między inspiracją, a kradzieżą czyjegoś pomysłu. Mam jednak nadzieję, że będziesz odpowiedzialnym i świadomym Twórcą i takie sytuacje będą Ci obce. Kiedy już będziesz miał świadomość tego z kim będziesz musiał zmierzyć się na blogowym ringu, to czas na to abyś poznał swoich odbiorców. Pomoże Ci w tym stworzenie person i grupy docelowej, do której skierowane będą Twoje treści.

Pozwól by Twój blog się zadomowił

Mówiąc prościej, jest to etap, na którym musisz wybrać dla swojego bloga domenę, firmę która świadczyć będzie dla Ciebie usługi hostingowe, a także platformę do blogowania najlepiej przystosowaną do Twoich potrzeb. Zanim wybierzesz domenę powinieneś podjąć decyzję co do nazwy jaką nosił będzie Twój blog. Pewnie coś Ci w głowie świta, jednak miej świadomość, że stworzenie dobrej nazwy to nie lada sztuka. Jednak bez obaw, poradzisz sobie z pewnością, jeśli skorzystasz z moich wskazówek. Wybierając domenę, zwróć uwagę na to, czy jest ona wolna, a jednocześnie dobrze by była ściśle związana z nazwą Twojego bloga. Zrób dobre rozeznanie na rynku usług hostingowych, bo potrafią znacznie różnić się między sobą ceną. Wybór odpowiedniej platformy do blogowania, to również bardzo ważna decyzja, ponieważ funkcjonalności poszczególnych platform i możliwości instalacji różnych rozszerzeń i wtyczek, w przyszłości będą bardzo ważne dla rozwoju Twojego bloga. Dlatego, przed podjęciem decyzji warto zapoznać się z wadami i zaletami najpopularniejszych platform blogowych.

Nadaj blogowi kształt

szablon, kolorystyka, logo, rozmieszczenie poszczególnych sekcji, wymyślenie nazwy, stwórz i uzupełnij wszystkie ważne zakładki (o mnie, kontakt itp.)

Mając za sobą głębokie przemyślenia i ważne decyzje, teraz czeka Cię coś przyjemniejszego, a mianowicie zadbanie o “kosmetyczną” stronę Twojego bloga. Będzie on Twoją wirtualną wizytówką, więc pewnie zależy Ci na tym, aby jak najlepiej się prezentował. Pozwól się zatem ponieść swojej twórczej stronie i zaprojektuj identyfikację wizualną dla Twojego bloga. Wybierz odpowiednią kolorystykę, znaki rozpoznawcze i  samodzielnie zaprojektuj logo– to naprawdę proste! Zdecyduj jaki szablon będzie najlepiej współgrał z koncepcją Twojego miejsca w sieci i zwróć uwagę na możliwości modyfikacji jakie on Ci daje. Na sam koniec zostaje Ci już tylko stworzenie i uzupełnienie wszystkich najważniejszych zakładek. Szczególną uwagę poświęć projektowaniu sekcji “O mnie” i “Kontakt”. Pozwoli to od początku Twoim odbiorcom poczuć więź z Tobą jako autorem, a w razie jakichkolwiek pytań czy ofert współpracy w prosty sposób się z Tobą skontaktować.

No i voila!

Wreszcie możesz zabrać się do pisania pierwszych postów i dać światu znać, że oficjalnie wstąpiłeś w szeregi blogerów. Przed Tobą jeszcze bardzo dużo ciężkiej pracy i czasu poświęconego na udoskonalanie swojego bloga. Jeśli chcesz by wszystko poszło szybciej, łatwiej i przyjemniej, zachęcam Cię do przystąpienia do kursu Blog od podstaw, który specjalnie dla Ciebie przygotowałem.
Masz jakiekolwiek pytania, lub potrzebujesz opinii dotyczącej Twojego pomysłu na bloga? Śmiało daj znać w komentarzu, albo napisz do mnie w wiadomości prywatnej.