Coraz wi臋cej os贸b decyduje si臋 na tworzenie w艂asnych聽case study聽czyli, w t艂umaczeniu na j臋zyk polski, studium przypadku. Cho膰 teoretycznie case study, to hot content – lwia cz臋艣膰 takich opracowa艅 przepada w czelu艣ciach Internetu. Dlaczego? Jak temu zapobiec i sprawi膰, 偶e case study b臋dzie atrakcyjne dla czytelnika i stanie si臋 wiecznie 偶ywe? Bierzemy si臋 do roboty!

Czym jest Case Study?

Case study jest szczeg贸艂owym opisem okre艣lonego przypadku – kampanii reklamowej, spo艂ecznej, szeregu dzia艂a艅- kt贸ry pomaga w wyci膮gni臋ciu wniosk贸w, analizie zalet/wad oraz ch艂odnemu spojrzeniu na jego rezultaty.

Pomijaj膮c wszelkie analityczne wzgl臋dy – case study sprawdzi si臋 idealnie, gdy b臋dziesz chcia艂 pochwali膰 si臋 艣wietn膮 realizacj膮. Roz艂o偶enie szeregu dzia艂a艅 na czynniki pierwsze uwypukli Twoje umiej臋tno艣ci.

Dodatkowo – czasem po prostu warto stworzy膰 case study dzia艂a艅 innych marek na w艂asny u偶ytek, po to aby zainspirowa膰 si臋, b膮d藕 wyci膮gn膮膰 wnioski z czyich艣 b艂臋d贸w.

Tworz膮c case study, masz wi臋c okazj臋 na pochwalenie si臋 swoim sukcesem, zaprezentowanie go 艣wiatu, przedstawienie rozwi膮za艅 i narz臋dzi kt贸re wykorzysta艂e艣, ale przede wszystkim mo偶esz sta膰 si臋 swoistym wzorcem, z kt贸rego korzysta膰 b臋d膮 inne mniej do艣wiadczone osoby z bran偶y.

Akcja: research!

Na sam pocz膮tek musisz zgromadzi膰 wszystkie informacje na temat dzia艂a艅, kt贸re chcesz przedstawi膰. Nad tym etapem najlepiej pochyli膰 si臋 do艣膰 konkretnie – tak aby niczego nie pomin膮膰.

Przypomnij sobie, jak przygotowywa艂e艣 si臋 do rozpocz臋cia tej realizacji, jakie mia艂e艣 w贸wczas za艂o偶enia, jakich narz臋dzi planowa艂e艣 u偶y膰, a tak偶e jakie stawia艂e艣 przed sob膮 cele. Im wi臋cej zbierzesz informacji, tym lepiej! B臋dziesz wtedy z 艂atwo艣ci膮 m贸g艂 skonfrontowa膰 pierwotne za艂o偶enia projektu z efektami jakie osi膮gn膮艂e艣. To bardzo cenne dla odbiorc贸w analizuj膮cych case studies pojawiaj膮ce si臋 w internetowych publikacjach.聽

Pami臋taj r贸wnie偶, aby zachowa膰 ci膮g przyczynowo skutkowy w kolejno prezentowanych materia艂ach. Zwykle jest ich naprawd臋 sporo, przez co 艂atwo si臋 pogubi膰. Chaos przy tworzeniu case study to tw贸j ogromny wr贸g, pami臋taj!

Budowa Case Study

Wst臋p

Je艣li mia艂by艣 do przedstawienia najciekawsze case study, ale po艂o偶y艂by艣 kwesti臋 wst臋pu – nikt nie b臋dzie chcia艂 analizowa膰 reszty. Pami臋taj, 偶e szczeg贸lnie pocz膮tkowa cz臋艣膰 Twojego opracowania musi jak magnes przyci膮ga膰 odbiorc贸w.聽

Tutaj najwa偶niejszymi elementami s膮:

  • streszczenie ca艂ego projektu,
  • opis klienta, dla kt贸rego realizowa艂e艣 przedstawiane dzia艂ania lub ca艂ej akcji (jego pozycja na rynku, w czym si臋 specjalizuje),
  • za艂o偶enia jakie mia艂e艣 przed rozpocz臋ciem projektu.

Pami臋taj, aby to tematu podej艣膰 kreatywnie- tutaj nie ma miejsca na nud臋. Podejd藕 do sprawy tak, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 potencjalnego odbiorcy. Ju偶 od samego pocz膮tku zadbaj o odpowiednie uzupe艂nienie graficzne oraz j臋zyk przyst臋pny dla odbiorcy. Pomo偶e to czytelnikowi jeszcze lepiej zrozumie膰 o co chodzi艂o w ca艂ej realizacji, a atrakcyjna forma wizualna zapewne przyci膮gnie go do Twojego opracowania na d艂u偶ej.

Rozwini臋cie

Tutaj powiniene艣 zawrze膰 tzw. “mi臋so” ca艂ej publikacji. Rzetelnie przygotuj t臋 cz臋艣膰 case study, pami臋taj o zachowaniu chronologii wszystkich etap贸w rozwoju projektu, a najistotniejsze informacje mo偶esz odbiorcy przedstawi膰 w formie np. atrakcyjnej infografiki.

W tym bloku koniecznie przybli偶 zainteresowanym:

  • cel projektu, czyli co klient chcia艂 osi膮gn膮膰, jakie mia艂 zamiary i co nim kierowa艂o
  • jakie rozwi膮zania zaproponowa艂e艣, jak wygl膮da艂o wdro偶enie strategii, jakie dzia艂ania podj膮艂e艣 aby wprowadzi膰 w 偶ycie postawione za艂o偶enia

Zako艅czenie

Czas na zebranie wszystkich informacji w ca艂o艣膰 i podsumowanie twoich dzia艂a艅. Postaraj si臋 obiektywnie podej艣膰 do tego etapu i nie zapomnij napisa膰:

  • jakie efekty da艂a Twoja praca? Przedstaw szczeg贸艂owe dane
  • wnioski, kt贸re wyci膮gn膮艂e艣 z tego, jak przebieg艂 projekt: zaprezentuj tak jego mocne, jak i s艂abe strony
  • opisz czego si臋 nauczy艂e艣 po zako艅czeniu projektu

Sprzedaj siebie

Pami臋taj, 偶e pomi臋dzy 艣mia艂ym przedstawieniem dobrych dzia艂a艅 a przechwa艂kami istnieje bardzo cienka granica, kt贸r膮 bardzo 艂atwo jest przekroczy膰. Zbyt wyszukany, specjalistyczny j臋zyk i brak podparcia twardymi danymi liczbowymi to szybka droga do zniech臋cenia potencjalnego klienta.

Wed艂ug mnie dobre case study, to po prostu takie, kt贸re wyczerpie temat. W艂a艣nie dlatego ci臋偶ko znale藕膰 jego optymaln膮 d艂ugo艣膰 i trzeba u艣wiadomi膰 sobie, 偶e jest to sprawa bardzo indywidualna. Ale pami臋taj – je艣li s膮dzisz, 偶e Twoje case study jest za kr贸tkie, najpierw dok艂adnie je przeanalizuj i sprawd藕, czy poda艂e艣 wszystkie szczeg贸艂y, zamiast wciska膰 zb臋dne zapychacze.

Pobudzaj wyobra藕ni臋

Nie czarujmy si臋 – jeste艣my spo艂ecze艅stwem obrazkowym, dlatego 艣mia艂o to wykorzystaj! Mo偶esz mi zarzuci膰 偶e si臋 powtarzam, ale ja dalej b臋d臋 Ci臋 przekonywa艂, 偶e warto przygotowa膰 grafiki, kt贸re b臋d膮 wpisywa艂y si臋 w my艣l przewodni膮 i estetyk臋 analizowanych dzia艂a艅. Nie zam臋czaj potencjalnego klienta szeregami liczb, kt贸re ci臋偶ko b臋dzie ogarn膮膰. Wykres, animacja, albo infografika zamiast suchych liczb? Jak najbardziej! Pami臋taj, 偶e ogranicza Ci臋 jedynie w艂asna wyobra藕nia.聽

Mam nadziej臋, 偶e w tym artykule przybli偶y艂em Ci temat case study i teraz wiesz czym to si臋 je. Stworzenie idealnego studium przypadku nie jest prostym zadaniem, szczeg贸lnie dla pocz膮tkuj膮cych i mam szczer膮 nadziej臋, 偶e tym wpisem cho膰 troszk臋 Ci pomog艂em!

 

Nie ma wi臋cej wpis贸w
Close