Podejrzewam, że kwestia oświetlenia wideo czy vloga, w szczególności dla nowicjuszy, może stanowić wyzwanie. Pamiętaj jednak, że odpowiednie oświetlenie czyni cuda i nie należy się go bać! W dzisiejszym poradniku przedstawię Ci kilka sposobów manipulowania światłem. Twoje wideo może wyglądać tak, jak sobie wymarzysz. Oświetlenie wideo lub vloga to nic trudnego!

Pamiętaj: oświetlenie jest istotniejsze od aparatu czy programu do edycji. Jeśli potrafimy dobrze oświetlić zdjęcie, zawsze będzie wyglądało dobrze.Jak więc dobrze oświetlić swoje zdjęcie, wideo czy też vloga? O tym w dalszej części tekstu. Na razie skupmy się na teorii, czyli kilku prostych zagadnieniach. Znajomość teorii na pewno ułatwi Ci pracę z oświetleniem.

Podstawy teoretyczne oświetlenia nagrań wideo

Nie zawsze mamy możliwość skorzystania ze światła naturalnego. Światło zastane jest też bardzo trudne do opanowania. Oświetlenie wideo bez lamp to temat kolejny długi wpis. Filmując w pomieszczeniach sprawa, wbrew pozorom jest dużo łatwiejsza. Użycie światła sztucznego pozwala utrzymać stałe warunki. Na wygląd sceny, którą chcemy oświetlić wpływ ma:

  • jakość lamp/oświetlenia,
  • rodzaj lamp/oświetlenia (modyfikatory światła),
  • ustawienie lamp,
  • liczba lamp.

Dziś chciałbym się skupić na dwóch elementach, czyli jakości lamp i ich ustawieniu. W przypadku jakości lamp interesuje nas kilka zagadnień.

Temperatura barwowa świateł

Temperatura określa czy dane światło jest zimne, czy ciepłe. Nie chodzi tu jednak o wydzielane ciepło, a o barwę światła. Wartość ta jest wyrażana w stopniach Kelwina. Im wyższa – tym dane światło jest zimniejsze i bielsze, a niższa – cieplejsze i bardziej żółte. Pamiętaj więc, by źródła światła, których używasz do oświetlania, miały jednakową temperaturę barwową. W przeciwnym razie aparat nie wie, jak zinterpretować światło, które do niego dociera.

Moc żarówek

Większa moc żarówki oznacza więcej światła. A na dobrze oświetlonym planie bardzo nam przecież zależy. Uważaj jednak, by zbyt wysoka moc żarówki nie prześwietliła obrazu. Zasada jest prosta: moc żarówki dostosowuj do potrzeb. Należy dążyć do najniższego ISO . To doskonale wpłynie na jakość naszego video.

Wskaźnik oddawania barw CRI

Określa zdolność źródła światła do wiernego odtworzenia kolorów obiektów w porównaniu do światła naturalnego. Współczynnik ten mierzy się specjalną skalą od 0 do 100. Im wyższy współczynnik, tym te barwy lepiej są odwzorowane, a oświetlane przedmioty wyglądają po prostu naturalniej.

Modyfikatory światła

Czyli rozpraszacze światła, pozwalają nadać światłu określony kierunek. Są nimi np.: parasolki, softboxyczy czasze. Parasolki dyfuzyjne zmiękczają światło, co niweluje zbędne ostrości, a odbijające zmieniają jego kierunek. Są również takie modyfikatory, które mają “pochłania攜wiatło. W przypadku softboxu, światło odbijając się po wewnętrznych jego ścianach, zmiękcza się i delikatnie oświetla nagrywany obiekt. Czasze zaś mają za zadanie kierowanie światła na wprost. Nie zmiękczają go jak modyfikatory powyżej, a nadają mu kierunek.

Wybór odpowiedniej lampy to również wyzwanie. Zastanów się, jak duży obrazek oświetlasz, gdzie chcecie nagrywać oraz oczywiście jak często używasz lamp. W zależności od wielu zmiennych możemy posługiwać się następującymi rodzajami lamp:

  • halogenowe –sprawdzają się zarówno podczas profesjonalnych nagrań, jak i tych amatorskich. Działają w wysokiej temperaturze, wobec czego mogą osiągnąć wyższą temperaturę barwową oraz jasność. Produkują ciepłe światło, doskonale nadają się do oświetlania wnętrz. Niestety bardzo szybko się nagrzewają, więc czas ich pracy jest ograniczony.
  • HMI – lampa stworzona dla profesjonalistów. Generuje światło białe, które może imitować światło dzienne. Idealnie sprawdza się podczas pracy w plenerze oraz do oświetlania dużych przestrzeni. W przeciwieństwie do lampy halogenowej niewytwarza dużego ciepła.
  • fluorescencyjna – potocznie zwana „świetlówką”. Wytwarza miękkie, równomierne światło, może stać blisko oświetlanego obiektu. Zaletą lampy fluorescencyjnej jest jej wydajność, długa żywotność oraz wysokie CRI, sięgające blisko 99. Lampa ta sprawdza się bez zarzutów jako główne oświetlenie mały scen, np. dialogu dwóch osób czy nagrania własnego monologu.
  • lampa LED – od lat przeżywa dynamiczny rozwój. Wysoki wskaźnik CRI, wydajność oraz funkcjonalność, sprawiają, że staje się coraz bardziej powszechnym rozwiązaniem w kwestii oświetlenia.Wytwarza dość miękkie, równomierne światło. Jeśli korzystasz często z lamp, zakup LED-ówbędzie najrozsądniejszym wyborem. Ich wyższa cena zwróci się w mniejszych rachunkach za prąd.

Masz już lampę idealną do swoich oświetleniowych manewrów? Pamiętaj o wszystkich parametrach, o których wcześniej wspominałem. W razie jakichś problemów pisz po prostu na kontakt@oscarrak.pl. Jeśli już przestudiowałeś powyższe zagadnienia i wiesz co nieco na temat sprzętu potrzebnego do oświetlenia, zastanawiasz się pewnie…

Jak ustawić lampy?

Nim przejdę do konkretów, chciałbym szybko przybliżyć Wam, jakim rodzajem świateł możemy operować.Wymieniamy światło:

  • rysujące – czyli główne, nadające charakteru,
  • wypełniające – niwelujące cienie, dopełniające scenę,
  • światła pomocnicze –czyli wszelkie kontry, światła uzupełniające, rysujące tło.

Tutaj chciałbym poopowiadać Ci nieco o kierunku światła rysującego, czyli głównego, posiadającego najważniejszą moc. W zależności od preferencji czy też potrzeb, lampy możemy ustawić na kilka różnych sposobów.

Oświetlenie frontalne

Lampy ustawiamy za aparatem na wysokości naszych oczu. Efekt? Mało cieni na twarzy, więc jeśli mamy coś do ukrycia, odradzam. Oświetlenie to doskonale nadaje się dla Pań, które zajmują się np. makijażowymi poradnikami.

Oświetlenie paramount/butterfly

Lampa nadal stoi za aparatem, jest jednakże delikatnie podniesiona do góry, tak by kąt padania oświetlenia na obiekt wynosił ok.30- 45 st. Zabieg ten rozjaśnia górną część twarzy, uwydatnia kości policzkowe oraz wyostrza cień pod brodą oraz nosem modela.Dlaczego butterfly(ang. motyl)? Ten typ oświetlenia sprawia, że cień pod nosem modela ma charakterystyczny kształt motyla.

Oświetlenie typu pętla/loop

To inaczej butterfly przesunięty delikatnie w bok. Pamiętaj, by kąt padania światła nie zmieniał się. To ustawienie sprawia, że na policzek modela oraz górną wargę cień rzuca nos – delikatny, w kształcie pętli, stąd też nazwa oświetlenia. Sprawdza się u kobiet jak imężczyzn, a także pasuje do każdego typu twarzy.

Oświetlenie pętla

Oświetlenie rembrandtowskie

Lampa jest przeniesiona na linię aparatu, kąt padania światła na obiekt również wynosi od 30 do 45 st. To iście hollywoodzki rodzaj oświetlenia. Tutaj tylko jedna strona twarzy jest oświetlona, po jej drugiej stronie, pod okiem, tworzy się trójkąt światła. Oświetlenie to jest mocno kontrastowe, świetnie sprawdza się u mężczyzn. Skąd nazwa? Rembrandt – barokowy artysta – podczas tworzenia swoich dzieł, korzystał właśnie z oświetlenia bocznego. Miękkie światło padało na modeli przez ogromne okno, które znajdowało się w jego studiu. Jak widzisz, ten typ oświetlenia był testowany przez najlepszych.

Oświetlenie rembrandowskie

Mam nadzieję, że to mini kompendium wiedzy, choć odrobinę rozjaśniło Ci temat prawidłowego oświetlenia obiektu podczas nagrywania wideo czy vloga. Tak jak wspominałem wcześniej, nie aparat a odpowiedni dobór lamp oraz ich ustawienie są tak naprawdę istotne w tej sztuce. Znajdź chwilę i przetestuj różne warianty i dobierz najlepsze oświetlenie dostosowane do Twoich potrzeb. Potem możesz zachwycać się kawałkiem dobrego materiału, czego Ci serdecznie życzę!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...