Zanim zaczniesz swoją przygodę z tworzeniem treści, usług, produktów lub czegokolwiek skierowanego do ludzi, ważne jest, abyś zaczął od podstaw. Jeżeli chcesz tworzyć- musisz wiedzieć dla kogo tworzysz! Tutaj trzeba zająć się stworzeniem charakterystyki grupy docelowej oraz sylwetki/ek persony. Do czego będzie Ci potrzebny profil wymyślonych osób? Za chwilę wytłumaczę Ci wszystko dokładnie, a teraz -nie pukaj się w czoło, bo będę tłumaczył bardzo istotne sprawy!

Czym dokładnie jest grupa docelowa i persona? W czym może Ci pomóc stworzenie jej?

To nic innego jak charakterystyka idealnego odbiorcy. Zastanowienie się nad tą kwestią i stworzenie wzorowego adresata pomoże Ci w doborze sposobu komunikacji, tworzeniu treści i w ukierunkowaniu działań.

Musisz wiedzieć dokładnie, do kogo kierujesz swoje treści. Im ściślej określona będzie stworzona przez Ciebie persona, tym prościej będziesz mógł się wczuć w potencjalnego odbiorcę, co może być doskonałym źródłem wskazówek, jakie treści tworzyć.

Ponadto dzięki temu unikniesz szerokiej krytyki, znudzenia odbiorcy oraz zaliczenia fuckupu.

Najlepiej będzie to wytłumaczyć za pomocą przykładu:

Jeśli tworzysz modowe treści, w którym pokazujesz jak się modnie ubrać za 30 złotych? Buszując po secondhandzie, a za chwilę pokażesz swoje zakupy u Chanel czy Louisa Vuittona, to z mostu stracisz odbiorców, ucierpi na tym Twoja wiarygodność, a pewnie zaczniesz dostawać komentarze, jak to się sprzedałeś.

A gdybyś od samego początku pokazywał sety z ekskluzywnymi markami, to miałbyś swoje grono odbiorców i takie treści byłby zupełnie normalne.

Jak stworzyć idealną personę? Poniżej przedstawiam Ci 5 punktów, przez które musisz przejść, aby tego dokonać!

Kim jest Twój odbiorca?

  • Jak się nazywa?
  • Gdzie mieszka?
  • Ile ma lat?
  • Jaki jest jest jego status materialny?
  • Jakie ma wykształcenie?

Jaki ma tryb życia?

  • Jakie zajmuje stanowisko, w jakiej branży, dla jak dużej firmy pracuje?
  • Ceni sobie szybkie życie w dużym mieście, czy ucieka z niego przy najbliższej okazji?
  • Jest introwertykiem, czy ekstrawertykiem?
  • Jak wygląda jego plan dnia?
  • W jaki sposób dostaje się do pracy?
  • Z jakimi ludźmi się przyjaźni?

Jakie są jego zainteresowania?

  • Czym kieruje się w życiu, jego ma ambicje, cele?
  • Jakie wyzwania na niego czekają?
  • Czym się interesuje?
  • Z jakiego medium korzysta, poszukując informacje?
  • Którzy influencerzy do niego przemawiają?

Z jakimi problemami się boryka?

  • W czym możesz mu pomóc za pomocą treści, które tworzysz?
  • Jakie ma kompleksy?
  • Co go martwi?

Jaką odgrywa wolę społeczną?

  • Ma żonę/męża?
  • Jest rodzicem?
  • Czy udziela się w organizacjach non-profit?

 

Grupa docelowa- czym to się je?

Na pierwszy rzut oka można by było pomyśleć, że grupa docelowa nie różni się niczym od persony, ale nic bardziej mylnego! Persona jest o wiele węższym pojęciem niż grupa docelowa.

Grupa docelowa = x * persona

Przy określaniu grupy docelowej powinieneś użyć kilku person. Nie oznacza to jednak, że powinieneś tę kwestię postrzegać bardzo szeroko! Musisz mieć precyzyjnie określone i scharakteryzowane typy osób, do których chcesz docierać.

Przetestuj kierunek komunikacji

Aby umiejętnie komunikować się z odbiorcami, musisz wiedzieć jaki kanał i sposób komunikowania im najbardziej odpowiada. Niestety nie ma tutaj złotego środka – musisz testować wszelkie możliwe sposoby oraz formy, aby wypracować tę optymalną.

Analizuj wyniki zasięgów — czy lepiej został przyjęty post, którego napisałeś luźnym językiem, czy bardziej formalnym? Film, gif, tekst, a może info grafika? Wszystko to też będzie ściśle wiązało się z personami, a przede wszystkim — ich wiekiem.

Dopasuj platformę komunikacyjną

Starsze osoby wolą czytać, młodsze – oglądać. Poszperaj w statystykach, jak wygląda demografia kanałów komunikacji. Może akurat masz słabe zasięgi, bo skupiasz się na złym medium. Tutaj też bardzo przydatna może być również transparentność. W czasie, gdy każdy korzysta z Facebooka, InstagramaSnapchata i treści bombardują go z każdej strony — przypominaj o sobie na różnych platformach, w różnych porach dnia. To zwiększy szansę na to, że dotrzesz do swojego odbiorcy.

Przetraw, wciel w życie

Dobrze określone persony oraz grupa docelowa z pewnością ułatwią Twoje życie oraz nadadzą ogólny rytm działań. Dzięki nim możesz niejednokrotnie uniknąć kryzysu twórczego. Wystarczy, że pomyślisz nad ich potrzebami, problemami, wszystko może stać się inspiracją.

Pamiętaj jednak, aby w tym wszystkich pamiętać o sobie. Nastawiaj się na grupę, która jest do Ciebie podobna. Wtedy jeszcze lepiej będziesz znał potrzeby swoich odbiorców, a komunikacja będzie przebiegała płynnie i — co najważniejsze naturalnie!

UffffffMam nadzieję, że wystarczająco rozjaśniłem kwestię person oraz grupy odbiorców, a przede wszystkim, udowodniłem, że pochylenie się nad tymi zagadnieniami jest bardzo ważne!

Jeśli dotrwałeś do końca — daj mi znać, czy Ci pomogłem :)

Nie ma więcej wpisów
Close